Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Planter

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 8881 thorsø
Hej discus gutter

som overskriften beskriver, ja så har jeg alger på bladene, grønne alger.
hvad gør i for at fjerne det?

mvh jamie

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Det er egentlig ikke algerne, du skal have fjernet - det er årsagen til, de er der.

Men der er mange forskellige alger og endnu flere årsager til de kommer, så du bliver nødt til at få den trukket lidt tættere på.....og helt kanon vil et :billede: være.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8881 thorsø
Her lidt billeder. Dog ikke for gode, de var vilde med tanken om de måske skulle have mad. Vand værdiefnitrit <0,3 mg nitrat 25 mg/l ph 7 vand skift 30% hver uge

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Hvis du virkelig interesserer dig for planterne også, så meld dig ind på www.akvariegoedning.dk Her er den ultimative hjælp at hente, Jørns gødningsopskrift rykker, og bundgødningen er suveræn.
Der er mange ting , læs om de 5 parametre på siden.
Jeg har 530l hvor planterne gror sindsygt og 0 alger selvom jeg fodrer meget.
Held og lykke.

Svar med citat  
Brugeravatar

Super med billeder Jamie.

For et discusakvarie er det småting, du har af alger og årsagen til dem der nu er, er sandsynligvis for mange næringsstoffer i vandet - hvilket dine målinger af vandværdierne også kunne tyde på: Nitrat 25 mg/l er ikke unormalt og heller ikke alarmerende, men Nitrit skal være 0.
Dit akvarie er ikke 100% i balance og det er det ikke fordi, dit filter ikke virker optimalt. Årsagen til det er (tror jeg) at dit akvarie er rimeligt "nyt" og filteret skal lige have tid til at få opbygget en fornuftig kultur.

Og når man i forvejen har lidt rigeligt med næringsstoffer i vandet, er løsningen ikke at tilfører flere i form af gødning. (min erfaring)

De grønne punktalger går væk af sig selv, når det hele er i balance. Hvad der er mere bekymrende, er de små totter i bladkanten på de 2 sidste billeder - det er begyndende penselalger og dem skal du have gjort noget ved inden, de får rigtig fat......den nemmeste løsning er kort og godt at klippe bladene med algerne af.

Svar med citat  

benny,

[*]Og når man i forvejen har lidt rigeligt med næringsstoffer i vandet, er løsningen ikke at tilfører flere i form af gødning. (min erfaring)

forkert, mange tilfører overdosis af gødning for at planterne ik skal mangle noget.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro
Postnummer og by: 7500 Holstebro
lars8000 skrev:
benny,

[*]Og når man i forvejen har lidt rigeligt med næringsstoffer i vandet, er løsningen ikke at tilfører flere i form af gødning. (min erfaring)

forkert, mange tilfører overdosis af gødning for at planterne ik skal mangle noget.

Hvori er det forkerte i det Benny skriver Lars 8000 ? ja jeg kan kun se det rigtige beklager .
Mvh Poul.

Svar med citat  

Hej Poul,

Prøv at læse mit link, og der skal altså gødning til for at få succes med sine akvarieplanter, med mindre man kører lowtech og nemme planter. Jeg vil sige at hvis jeg ikke gødede mine planter og ikke opfyldte de beskrevne 5 parametre i mit link, så ville jeg have alger, men det har jeg ikke, og mine planter er i flot vægst, jeg tynder ofte ud, og det ser altså meget bedre ud idag end mine tidligere postede billeder herinde. I går måtte jeg tynde 1/2 spand planter ud, og for 2 uger siden lidt mere, så jeg ved at det jeg laver idag virker, du skal være velkommen til et kik hvis du kommer til Århus.

http://www.forum.akvariegoedning.dk/ind ... rt-version

Svar med citat  
Brugeravatar

Lars8000.
Kører du med 29-30 grader, nitrat på 25 mg/l og en nitrit der er begyndt at røre på sig. "wink"

Vi er ikke uenige i, at planterne skal have noget at leve af, men i det aktuelle tilfælde viser billederne altså, at planterne bestemt ikke lider nogen nød og om du vil det eller ej, så er det altså lidt rigeligt med næringsstoffer i akvariet, der er skyld i algerne og så længe filteret ikke er gearet/indkørt optimalt, så er det ingen løsning at give det endnu mere at arbejde med.

http://www.akvarieplanter.dk/identifika ... e-af-alger

Men Jamie kan jo læse rådene og hvad han så vælger at følge, er jo så op til ham.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Jordrup ved Kolding
Postnummer og by: 6064 Jordrup
Jeg synes nu heller ikke at der er specielt mange alger på dine planter.
Det er ikke let helt at slippe for dem i et discusakvarie, det kan åbentbart helt undgås efter Lars 8000s erfaringer, jeg er ikke planteekspert så jeg har ikke sat mig så meget ind i det.

Ang nitritniveauet.

Jeg har stadig tilgode at se et hobby testsæt der kan måle så nøjagtigt, det gir en ide om hvor du ligger henne men om den er 0,1 eller 0,9 tror jeg ikke at du kan måle med et hobby sæt, men det har jo så heller ikke noget at sige i det her tilfælde.

Mit liv er gået i fisk - men det er fedt

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Diverse » Planter