Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Planter

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Planter

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Graunkær skrev:
Hej Lars

hvilket co2 anlæg vil du foreslå til et 720 liters ?

mvh
mads

Bare sådan et som fx. er til salg på AG, der kan du justere ph ind med permanenttester istedet for en ph styring, men hvis du har interesse i elektronik og penge nok køber du bare en co2 styring, jeg er dog tilfreds med den simple løsning.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
lars8000 skrev:
yes jeg kan se du har en tråd på AG om dit akvarie også, og Jørn er dygtig til de planter, hans eget akvarie taler også for sig selv...

Jeg ville hvis jeg var dig bide i det sure æble og omlægge akvariet helt

Den tråd fik jeg så læst og ingen tvivl om at Jørn er dygtig til planter, men de parametre han stiller op, holder altså ikke i et discusakvarie. "sorry"

Og nej Mads, du skal ikke omlægge dit akvarie, men du skal have styr på dine vandværdier, evt. have monteret noget co2, men det behøver altså ikke være et stort flot anlæg og så skal du skrotte dine nuværende lysrør. Dine nuværende lysrør er absolut ikke egnet til planteakvarier og specielt dit marine rør er en gevaldig algemagnet.

Vedr. lysrør er en god fornuftig mellemvej hvor planterne kan trives og dine discus ikke ligner noget, der er løgn, en kombi af Power Glo og Aqua Glo (hvis de altså findes i t5 udgave, men det mener jeg, de gør)

Vedr. co2 (hvis du vil have det monteret) laver JBL nogle ganske fornuftige sæt indholdene de nødvendige dele og her skal du bare op i et sæt der også har manometer til alm. flasker med (ikke de sæt med engangsflasker) og magnetventil så du kan styre tilførslen over et tænd/sluk ur sammen med lyset.
Disse sæt er ikke på et proff. plan, men de er rigeligt til, at du kan tilføre co2 som et tilskud og mere er ikke nødvendigt.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Benny skrev:
lars8000 skrev:
yes jeg kan se du har en tråd på AG om dit akvarie også, og Jørn er dygtig til de planter, hans eget akvarie taler også for sig selv...

Jeg ville hvis jeg var dig bide i det sure æble og omlægge akvariet helt

Den tråd fik jeg så læst og ingen tvivl om at Jørn er dygtig til planter, men de parametre han stiller op, holder altså ikke i et discusakvarie. "sorry"

Og nej Mads, du skal ikke omlægge dit akvarie, men du skal have styr på dine vandværdier, evt. have monteret noget co2, men det behøver altså ikke være et stort flot anlæg og så skal du skrotte dine nuværende lysrør. Dine nuværende lysrør er absolut ikke egnet til planteakvarier og specielt dit marine rør er en gevaldig algemagnet.

Vedr. lysrør er en god fornuftig mellemvej hvor planterne kan trives og dine discus ikke ligner noget, der er løgn, en kombi af Power Glo og Aqua Glo (hvis de altså findes i t5 udgave, men det mener jeg, de gør)

Vedr. co2 (hvis du vil have det monteret) laver JBL nogle ganske fornuftige sæt indholdene de nødvendige dele og her skal du bare op i et sæt der også har manometer til alm. flasker med (ikke de sæt med engangsflasker) og magnetventil så du kan styre tilførslen over et tænd/sluk ur sammen med lyset.
Disse sæt er ikke på et proff. plan, men de er rigeligt til, at du kan tilføre co2 som et tilskud og mere er ikke nødvendigt.

Helt enig med Benny - næsten da, nej du behøver evt. ikke omlægge med ny bund, men det ville være en rigtig god ide og du ville komme godt fra start.
co2, enig, behøver ik være et fancy anlæg, det skriver jeg også.
Mener det virker med discus, det virker her med scalarer som også æder godt, og har da selv haft discus og planter med succes.
Mange forskellige holdninger, jeg ved bare hvad der funker her, og kunne ikke drømme om et andet setup.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Hej Mads

Jeg har været hele turen rundt efterhånden med det plante gejl og jeg er ved at ramme et punkt hvor jeg ikke kan være andet end tilfreds.. Jeg har ingen alger og min planter gror..
Jeg har været der hvor jeg har brugt for 200-300 kr i gødning og CO2 om måneden og derud over en kæmpe elregning, fordi man skal have så og så mange watt pr liter.. Det skal lige siges at jeg kører mine planter i 900 liter vand og der er du jo så ikke så langt fra..

Det kan heldigvis gøres meget billigere.. jeg har skruet CO2en og gødningen ned til et minimum og så investerede jeg i LED lys, uden LED gik det ok, men LED sparker det røv og kun efter 2 måneder.

Jeg har altid haft akvariet for mine discus og ikke mine planter, men kan det gå hånd i hånd og inden for rimelighedens grænser ,ja så synes jeg at grønt klær mine discus.

Held og lykke uanset hvad du vælger at gøre "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Boardindeks » Diverse » Planter