Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Planter

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Udsprunget af at min dunk med gødning (flydende) er ved at være tom og at jeg nok har en mistanke om, at den måske er skyld i algerne på min baggrund - og ikke mindst at jeg netop, har læst en debat omkring flydende gødningsprodukter andet sted - så kunne jeg godt tænke mig at få lidt erfaringer fra jer andre på banen omkring forskellige produkter og hvad i synes er godt, pengene værd eller det modsatte.

Jeg er ikke helt grøn hvad planter angår "bigsmile" men det er efterhånden ved at være en del år siden, jeg sådan for alvor gjorde i planter og der er jo kommet en del nye produkter på markedet - og ja, de fortæller jo alle, at lige netop deres produkt er verdens bedste.

Så fat meget gerne skrivepennen og fortæl lidt om hvad i bruger og om i følger den vejledende dosering. :thx:

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Benny skrev:
Udsprunget af at min dunk med gødning (flydende) er ved at være tom og at jeg nok har en mistanke om, at den måske er skyld i algerne på min baggrund - og ikke mindst at jeg netop, har læst en debat omkring flydende gødningsprodukter andet sted - så kunne jeg godt tænke mig at få lidt erfaringer fra jer andre på banen omkring forskellige produkter og hvad i synes er godt, pengene værd eller det modsatte.

Jeg er ikke helt grøn hvad planter angår "bigsmile" men det er efterhånden ved at være en del år siden, jeg sådan for alvor gjorde i planter og der er jo kommet en del nye produkter på markedet - og ja, de fortæller jo alle, at lige netop deres produkt er verdens bedste.

Så fat meget gerne skrivepennen og fortæl lidt om hvad i bruger og om i følger den vejledende dosering. :thx:

Hej Benny
Jeg har brugt gødning de sidste par år eller vist lidt mere. Har brugt henholdsvis USB gødning og gødning fra Akvarieplanter.dk. Jeg er så stoppet, da ikke gider bøvlet med at tynde ud i vildnisset hver uge "wink" . Begge ting var udmærket, men man skulle selv blande det op i varmt vand , det er ok hvis der skal bruges mængder. Men man er jo magelig så det er droppet og hælder ikke gødning i mere, har så kun de planter i der vil gro ved den metode og vækst hastigheden er også til at følge med i med saksen "grine" . Men overvejer at starte med at hælde lidt i efter endt ugentlig vandskift , efter en omrokering af baljen.
Håber der kommer et par stykker på banen med lidt erfaringer "cool"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Jeg blander selv min gødning, laver 2,5 L af gangen, der dosseres så 28ml/dag automatisk via en Grotech dosserings-pumpe, de kan anbefales, de er extremt nøjagtige...dem fra aqua medic skod er helt uduelige, meget meget ustabile.

Min gødning er fra Jørn Ullits, han har været så venlig at hjælpe mig med en opskrift, det er jeg ham meget meget taknemmelig for, nu er det bare p!sse let at holde planter.

Jeg har tidligere brugt Tropica gødning ( 15 år siden) det gik ok, men stadig alger, kender ikke den nye, gider heller prøve...profito gad jeg heller ikke spilde tid på.

Gødningen som Lasse har haft opskrift på fra Akvarieplanter.dk virkede ikke for mig, den er også meget anderledes sat sammen end USB...da jeg skiftede til USB var akvariet flot og algefrit på ca 2 mdr.

Jeg er også stor fan af fuldfed gødningsbund.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2700 brønshøj
Jeg er heller ikke den med de længste erfaringer
Har kørt med gødning små 3 mdr
Jeg ville købe noget fra Jørn ullits skrev med ham på mail og han ringede mig også op
Han er desværre gået hen og blevet syg så det gødning som jeg gerne ville have fra ham kunne han ikke levere
Han anbefalede den grønne fra tropisk det er den der kommer tætteste på hans gødning men den skal doserer dobbelt op

Resultatet her har været ok jeg er rimeligt tilfreds, det eneste der driller er bund dække men det er muligvis for lidt ys selv om jeg syntes der er meget lys på
Eneste alge problemer er en smugle på røderne

Søren

Svar med citat  
Brugeravatar

I skal have tak for tilbagemeldingerne.......andre må meget gerne bidrage med flere "wink"

Har kigget lidt på det der USB gødning og læser man rundt omkring, er der godt nok lidt delte meninger - men uanset de forskellige meninger så er det godt nok en dyr omgang....det er nok den eneste gødning, jeg har set, der topper op på Dennerles produkter....er det da virkelig nødvendigt at kaste så mange mønter efter et produkt for at holde sine planter pæne ???????

Du nævner Tropica Søren og deres gødning har jeg gloet lidt ekstra på, men må indrømme, at det er mere den brunlige model.
Den grønne med kvælstof og fosfor forstår jeg nok ikke helt, da der i forvejen er fosfor i vores hanevand og co2 anlægget står og triller bobler i akvariet stille og roligt.

Eller er jeg helt skæv på den "thinking"

Svar med citat  
Brugeravatar

Godt set Benny "bigsmile"
Jeg forstod det heller ikke helt da han sagde det og spurte også ind til det
Groft sagt så var det der kommer tætteste på efter hans udregninger der er uhyggelig mange parameter der spiller ind
Det kommer også an på hvor man bor

Jeg må også sige jeg slet ikke forstår meget af det stadig men jeg tror Jørn ullits er inde på noget af det rigtige med Micro Macro gødning
En anden ting jeg har lært de sidste måneder er at tropical farver til planterne ikke er helt tosset de grønne kan stort set de feste holde uden at gøre det vilde

Øhhh har du fået planter i akvariet Benny eller er gødningen for ikke at få alger
Du spurte også om vi syntes gødningen er pengene værd
Ja hver en krone "wink"

Søren

Svar med citat  

Der er jo ikke ret mange der ved noget om at lave en god gødning, jeg støtter mig også bare til de opskrifter jeg har...

http://ullits.org/goedning/goedningselementer.html

Svar med citat  
Brugeravatar

lars8000 skrev:
Der er jo ikke ret mange der ved noget om at lave en god gødning, jeg støtter mig også bare til de opskrifter jeg har...

http://ullits.org/goedning/goedningselementer.html

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener, men det er ikke et "gør det selv projekt" jeg er ude efter, men mere et "hiv et godt produkt ned af hylden" men så absolut til en pris der er rimelig.

søren svensson skrev:
Øhhh har du fået planter i akvariet Benny eller er gødningen for ikke at få alger

Jeps, der smuttede lidt forskellige Echinodorus ned i bundlaget her i det tidlige forår

Benny skrev:
Du nævner Tropica Søren og deres gødning har jeg gloet lidt ekstra på, men må indrømme, at det er mere den brunlige model.
Den grønne med kvælstof og fosfor forstår jeg nok ikke helt, da der i forvejen er fosfor i vores hanevand og co2 anlægget står og triller bobler i akvariet stille og roligt.

Nu Lars henviser med et link, så hiver jeg lige ovenstående frem igen......og det er ikke for at gøre forvirringen større "wink" men nedenstående er, hvad Jørn skriver omkring fosfor.

Fosfor spiller en vigtig rolle i energi overførslen og er et vigtigt element i genetisk henseende og enzym dannelsen. En sund rod udvikling og blomster dannelsen afhænger også af fosfors tilstedeværelse i planten. Fosfor optages af planten gennem rødderne som fosfat (PO4-), som er til stede i bundlaget i langt større grad end i vandfasen. Dette på grund af at fosfat vil reagere med metal oxider(især jern oxid) i vandfasen og vil danne uopløselige former, som f.eks. jernfosfat, som ikke kan optages af planten. I åbent vand er der større bevægelse og blanding, og dermed den øgede kontakt mellem fosfater og metal oxider. Denne kontakt optræder ikke så tit i bundlaget, hvor fosfat forbliver i en brugbar form. I nogle tilfælde kan CO2 fra rødderne nedbryde bindingen i uopløseligt fosfat og derved frigive fosfat til planten.
Fosfat er ofte rigt tilstede i fiskefoder, så niveauet af fosfat er sjældent utilstrækkelig. I et gennemsnitligt akvarium, ligger niveauet ofte på 1-3 mg/liter, hvorimod under naturlige forhold ligger det kun omkring 0,005-0,02 mg/liter. Lave fosfat niveauer er der normalt ingen grund til at bekymre sig om, men høje niveauer kan medføre alge opblomstring. For en overdreven vækst af alger, behøver de fosfat niveauer over 0,03 mg/liter, da disse niveauer ofte overskrides i akvariet, er algeopblomstringer ofte et resultat heraf. Under normale forhold er det meste fosfat gemt væk i bundlaget og er ikke tilgængeligt for algerne. Der skulle ikke være noget behov for yderligere at tilføre fosfat til et planteakvarium, selvom det kan være til stede i visse næringsrige og jordbaserede bundlag.

Og de fleste akvarister der har fulgt bare en smule med, er vist godt klar over, at nitrat og i særdeleshed fosfor er den perfekte grobund for alger, så jeg kan ikke se, at det skulle være gavnligt at købe det på flaske og hælde det i baljen - det er da også langt den overvejende del af de større firmaer der på "spisesedlen" har fået flettet ind, at produktet er uden fosfor og flere det samme hvad angår nitrat.

Men i bund og grund handler det sikkert om, hvad man har af vand og ikke mindst fisk - grundvandet er der helt sikkert forskel på fra landsdel til landsdel og der er helt sikkert også forskel på, om man fodrer på lidt dværgcichlider + det løse, eller om det er 15 fuldfede discus + det løse.

Svar med citat  

Benny,
jeg blander selv min gødning som jeg skrev tidligere, og Jørn Ullits har lavet opskriften, jeg køber de forskellige bestantdele af ham og vejer det selv af. Og det virker perfekt, jeg får ikke alger af nitraten osv, det er afstemte mængder som åbenbart passer til planternes behov. Jørn Ullits har jo også selv arbejdet på akvarieplante gartneri, så han har styr på det.

Men hvis jeg havde et 1000 L akvarie ville jeg også gøre som Lasse, nemlig vælge lette planter, cryptocoryner, anubias, nymphea Tiger Lotos, sværdplanter, vallisneria, javabregner.

Svar med citat  
Brugeravatar

Her er et billede hvor der er brugt tropica grøn gødning

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Boardindeks » Diverse » Planter