Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Planter

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Som nogle af jer sikkert godt ved, holder jeg de fleste af mine discus i BB-akvarier, fordi jeg er en sand mester i at slå planter i et akvarie ihjel. silent

Men jeg har nu altså ikke helt opgivet drømmen om engang at få en flot beplantet stuebalje med discus. :)
(Det kræver dog godt nok også lige, at jeg får overtalt manden... :oops: )
Denne tråd med billeder på Simply: http://forum.simplydiscus.com/showthrea ... ..-(photos), synes jeg, er en ganske fin hjælp til hvilke planter, man kunne vælge til sit discusakvarie. thums up

Jeg kunne dog også godt tænke mig at vide, hvad I med planteakvarier har - eller har haft forsøgt med - af forskellige planter :?:

Det kunne også være en hjælp til andre, der går og overvejer et beplantet discusakvarie. thums up
Og selvfølgelig gerne med masser af :coolphotos:

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro
Postnummer og by: 7500 Holstebro
Ja som det muligvis fremgår af de manglende indlæg , tror jeg det er svært at holde discus i et beplantet akvarie uden at der samtidig vil forekomme algevækst .

Jeg har i perioder haft en flot vækst på mine planter i akvariet dog med en anelse alger , der går dog ikke længe før den biologiske ballance " skrider " lidt overfodring eller sløset vandskifte vælter hele balladen .

Jeg har i øjeblikket lidt små Cryptocryner , amazonplanter , lidt vallisneria samt et par andre typer jeg ikke kan huske navnene på .

Jeg kan da helt klart anbefale at læse lidt på akvariegødning.dk her bliver der beskrevet meget detaljeret ang. alger , vækstbetingelser samt andre ting der har betydning for en flot plantevækst , jeg har bare ikke formået at få den helt rigtige flotte vækst uden alger endnu .

Jeg har skiftet lidt taktik siden jeg startede igen med fisk , mine fisk frem for planter , dør planterne og har fisken det godt , så er det sådan det må være .

Jeg syntes ikke det er værd at vise billeder lige nu da de fleste af mine planter er skåret ned til et minimum for at fjerne de satans alger .

Jeg er ikke spor i tvivl om at oksehjerte har en stor betydning samt de mange vandskifte .

Lidt spøjst at se de mange billeder der findes af beplantede discusakvarier "flotte " .

Der er bare lige det, at jeg kan altså godt se når et akvarie er nyanlagt eller velindkørt , kig blot på overfladen der er som regel mange bobler og andet misk mask der drøner rundt .

Den dag jeg finder den rigtige metode skal jeg nok videregive den , regn med en del tid, her tænkes " Discufiskene frem for planterne .

Mvh Poul.

Svar med citat  
Brugeravatar

Jeg kom lige i tanke om at ha læst , uv lys har en negativ virkning på planters optagelse af Mikrogødning .

En detalje jeg er blevet bekendt med så sent som i dag , jeg tror ikke der er mange der ved det.

Mvh Poul.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8700 Horsens
Citat:
Jeg kom lige i tanke om at ha læst , uv lys har en negativ virkning på planters optagelse af Mikrogødning

Det vil jeg da gerne høre lidt mere om.
Hvor har du det fra?
Samt hvorfor skulle det, det?

Jeg bruger Microgødning, samt UV-Lys og kan se en stor fremgang i mine planter.
Samtidig er jeg kommet af med nogle grønne algebelægninger paa de øverst af mine planter, gror paa trærødder.

Jan P.

Svar med citat  
Brugeravatar

Hej Jan P

Det er noget jeg har læst på akvariegødning.dk om det er sandt eller falsk skal jeg lade være usagt .

Hvis jeg skal henvise til præcist hvor det står skal jeg ha lidt tid , ellers prøv at læs lidt om de alger der bliver beskrevet ret detaljeret derinde , der er det skrevet , et eller andet sted.

Mvh Poul.

Svar med citat  
Brugeravatar

Den grønne svævealge kan være noget af et bekendtskab. Hvis man oplever noget sådant, er der 2
muligheder, enten at mørklægge akvariet totalt i en uges tid, eller ved svære tilfælde, som det ovenfor viste,
at indsætte et såkaldt uv-filter, det vil dræbe algerne...
Så snart algerne er ved at aftage i forbindelse med anvendelse af uv-filteret, anbefales det at overgå til
udelukkende at anvende dette når akvariets lys er slukket. Årsagen er, at uv-lys ødelægger chelateringen
på mikro gødningen, hvorved den bliver ubrugbar for planterne. Når algerne er helt væk og vandet klart,
anbefales det at frakoble uv-filtret.

Mvh Poul.

Direkte kopieret fra akvariegødning.dk

Svar med citat  

Postnummer og by: 8700 Horsens
Citat:
Direkte kopieret fra akvariegødning.dk

Okay det har jeg ikke lige fanget.
Men det maa jeg jo saa diskutere med ham.
For det er hos akvariegødning.dk jeg har købt mit gødning.

Har bare lidt svært ved at se at UV lys skulle kunne skade gødning.
Nu ved jeg jo ikke helt bestem hvad der er i gødning.
Men UV-lys virker jo kun paa levenden organismer.

Jan P

Svar med citat  

Spændene læsning...

Mine vallisneria er vokset 80 cm på 7 uger, men mine hammerslået er helt væk.. Nu er jeg ved at prøve med et par amazonplanter, men de er ved at blive gemmesigtige i bladen ..
Måske er det gødning de mangler ??

Svar med citat  

Nu har jeg søgt hjælp ang. planter et andet sted end her, så nu er jeg ved at prøve om EASY-LIFE ( Ferro ) kan hjælpe på mine amazonplanter .. Håber at jeg kan se om det har nogen virkning på planter om 4 uger ..

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest Sjælland
Postnummer og by: 4470 Svebølle
Arne skrev:
Nu har jeg søgt hjælp ang. planter et andet sted end her, så nu er jeg ved at prøve om EASY-LIFE ( Ferro ) kan hjælpe på mine amazonplanter .. Håber at jeg kan se om det har nogen virkning på planter om 4 uger ..

Har du prøvet og give dem gødningskugler. eller micro makro gødnig.
evt et godt sted af kigge er på akvariegødning.dk.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Diverse » Planter