Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Perlegurami
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro
Postnummer og by: 7500 Holstebro
Jeg har et par Perlegurami til at gå sammen med mine discus.
De er i mine øjne fisk der faktisk er temmelig dekorativ og rolige fisk som discus fint trives med.
Det er et par jeg har haft sat i et lille yngleakvarie og fået unger af dem , der går en 8-10 unger nu sammen med dem , resten er foræret væk.
Perlegurami ikke blot tåler , nej de elsker det vand der kræves til discusfisk.
Hannen prøver hele tiden desperat at bygge en skumrede , lidt synd for ham da den let kraftige overfladebevægelse umuligør hans evindelige forsøg.
En anden fordel ved denne smukke fisk er at den hverken kan give eller modtage Gælleorm da det jo er en Labyrintfisk uden gæller.

Mvh Poul

Svar med citat  

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Hej Poul

Jeg er helt enig i, at perlegurami er nogle flotte fisk - og at de fint tåler og endda nyder forholdene i et discusakvarie.
Jeg har selv tidligere haft et par gående - men nu holder jeg mig dog alene til discus og lidt maller.

Men at den ikke kan give eller modtage gælleorm, er jeg så ikke helt sikker på... silent

Korrekt, at det er en labyrintfisk - men så vidt jeg ved, har de nu altså også gæller.
Labyrinten er et luftfyldt åndedrætsorgan, der ligger over gællerne inde bag gællelåget. Dette organ virker sammen med gællerne og kan nærmest betragtes som et par lunger.

Men uanset hvad - så er de nu altså godt nok smukke.
Kan vi evt. få et billede af dine at se? :)

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Jordrup ved Kolding
Postnummer og by: 6064 Jordrup
Perleguramien kan nu godt være bærer af gælleorm, der ikke nødvendigvis altid sidder i gællerne men også kan sætte på huden.

Men enig -Perleguramien er en fin makker til en flok discus.

Allan

Mit liv er gået i fisk - men det er fedt

Svar med citat  

He he - vi har fået flere Smilies. rockon

Jep - og de skal altså lige afprøves, så gentager lige min opfordring fra tidligere indlæg i denne tråd:
billede thx

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro
Postnummer og by: 7500 Holstebro
Jeg var faktisk ikke klar over at guramier har gæller , jeg kan ikke se nogen på mine perlegurami.
Jeg har næsten boet på mit arbejde i den senere tid , derfor lidt inaktivitet fra min side , beklager.
Med hensyn til den smilie du viser Lone , ja der kommer billeder , skal bare lige ha tyndet en 3-4 kg planter ud i dag og tager så et par skud i aften , forhåbentlig uden genskind af en mand i boxershorts.

Mvh Poul.

Svar med citat  

soennik skrev:
Jeg har næsten boet på mit arbejde i den senere tid , derfor lidt inaktivitet fra min side , beklager.

Kender kun alt for godt til den der med at bo på sit arbejde... crazy
soennik skrev:
Med hensyn til den smilie du viser Lone , ja der kommer billeder , skal bare lige ha tyndet en 3-4 kg planter ud i dag og tager så et par skud i aften , forhåbentlig uden genskind af en mand i boxershorts.

He he - ja, det sidste er du nødt til at sørge for - ellers risikerer vi jo at skulle indføre censur for mindre-årige her på kanalen. angel
Glæder mig til at se dine billede. :D

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
soennik skrev:
Jeg var faktisk ikke klar over at guramier har gæller , jeg kan ikke se nogen på mine perlegurami.
Mvh Poul.

Guramier har ikke gæller, men dactylogyrus kan sidde på huden, og måske også i "labyrinten".

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  

Blues skrev:
Guramier har ikke gæller

Altså den er jeg stadig ikke helt enig i... ;)

Følgende er et uddrag om labyrintfisk (Amelia Birks: "Fish facts: Labyrinth fish"), som guramierne jo tilhører:

"The labyrinth organ is thought to have evolved in these types of fish 60 million years ago. It began as an extension of the gill arch but then became vascularized and formed its own capillaries which enabled the fish to take in not just dissolved oxygen but atmospheric oxygen as well. This chamber of capillaries is very complex and maze-like which is where the name of the organ originated. As the organ evolved, it became separate from the gill structures and to this day remains a separate organ. The labyrinth organ that is seen in Labyrinth fishes today can either be very complex or very simple. Larger Gourami species will possess a labyrinth organ that is extremely complex while smaller Labyrinth fish such as Bettas have very simple labyrinth organs. Some Labyrinth fish have evolved such highly advanced labyrinth organs that their gills have become rudimentary which makes these fish more dependant on taking in oxygen from the air rather than from the water. Newly hatched fry of Labyrinth fish do not use their labyrinth organ after they hatch as it takes a few weeks for it to develop. Until then, fry breathe exclusively with their gills."

Så summa summarum: Det kan godt ske, at gællerne hos en perlegurami kun er rudimentære (det skal jeg ikke kunne afgøre, da jeg ikke lige har en at dissekere i øjeblikket :shock: ), men de er der nu altså alligevel. :mrgreen:

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Igen igen så tror jeg sgu altså at du har en nyere udgave af Google end jeg :lol:

Det er da helt sikkert rigtigt, hvad der står.
Jeg havde for mange år siden nogle store perleguramier som Pouls, og det var altså som han beskriver, at man kun kunne se (gælle)lågene men ingen gæller bagved. Det betyder jo selvfølgelig kun, at de ikke var lige så store som ved andre fisk. (Jeg har heller aldrig disssekeret sådan en fætter - det gør jeg kun ved fisk der skal spises :) )

Fakta er i hvert fald, at guramier godt kan overføre gælleorm.
De er bestemt også flotte, og om de så passer i en discusbalje er jo en smagssag.

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  

Blues skrev:
Fakta er i hvert fald, at guramier godt kan overføre gælleorm.

Jep - det er vi nemlig helt enige om. ;)

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus