Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Smidstrup
Postnummer og by: 7000 Fredericia
Alle fiskene i mit akvarie er gode selskabsfisk til Discus.

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Flot flot... meget mere er der vist ikke at sige til det "yummy"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Man kan vist ikke andet end være enig med Johnny. Superflot :bravo:

De allervigtigste er efter min mening, at du er "back in town" med akvariet, og så kommer der jo nok discus til på et tidspunkt "wink"

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Jordrup ved Kolding
Postnummer og by: 6064 Jordrup
:bravo: Hold da K..f en urskov af planter du har i det akvarie, det ser virkelig fedt ud.
Jeg tror næsten at jeg kunne få tilladelse til et stueakvarie igen hvis jeg kunne garantere sådan noget der rockon

Lidt information om lys,co2,gødning, vandværdier osv ville være velkommen.

Mit liv er gået i fisk - men det er fedt

Svar med citat  

Postnummer og by: 6100 Haderslev
Ser rigtig godt ud "HAP" Som Allanski efterspørger så kunne de være interessant at høre om lidt om hvad du bruger af co2,lys,temp samt vandværdier.

Svar med citat  
Brugeravatar

Efter at have fået CO2 for ca et år siden og en opgradering til 8 stk T5 39W rør så går det omsider nogenlunde med at få "begynderplanter" til at trives i akvariet.
Jeg styrer co2 doseringen med en PH sensor med et setpunkt på 6.9 PH.
Lysrørerne er 4 stk Philips TL5 HO 39W 827 og 4 stk Philips TL5 HO 39W 865.
den daglige lystid er ca 10 timer.
Jeg bruger USB gødningskugler og USB "alt i en gødning" og har endelig fået købt doseringspumper da jeg alt for tit glemte gødningen. Det kan ses meget tydeligt på plantevæksten at jeg nu doserer tilstrækkeligt og der skal nu tyndes meget og ofte ud i planterne for at der er bare lidt svømmeplads til Scalarerne.
Temperaturen er mellem 28 og 31 grader. Akvariet er isoleret i bund og på bagsiden og det er armaturet som giver den lidt for høje temperatur om sommeren.
Vandet er almindelig postevand som har en PH på ca 8.5 når det kommer i akvariet. Jeg er meget nærig med vandskift. Lige nu ca 30% en gang om måneden da jeg fodrer mine altum ungfisk kraftigt. Semnere går jeg tilbage til et 30% vandskift hver 2 eller 3 måned.
Filteret er et baggrundsfilter på ca 170 liter som bliver cirkuleret med af 2 stk aquabee UP2000 pumper. Dog kører jeg kun med en for tiden da de teoretiske 2000 L/T giver rigelig bevægelse i akvariet.
Begrænsningen i mit setup er lyset (og temperaturen). Hvis jeg skulle avancere til de svære planter så skal der kraftigere sager til. Indtil videre må jeg nøjes med at pudse min reflextorer og få det bedste ud af mine T5 rør :-)
MVH
Bo

Svar med citat  

bos skrev:
Vandet er almindelig postevand som har en PH på ca 8.5 når det kommer i akvariet. Jeg er meget nærig med vandskift. Lige nu ca 30% en gang om måneden da jeg fodrer mine altum ungfisk kraftigt. Semnere går jeg tilbage til et 30% vandskift hver 2 eller 3 måned.

MVH
Bo

Hvorfor er du så nærig med vandskift ? når du jo bruge masse af kroner på
lys/CO2/gødning ?
Jeg vil klart sige at det er det forkerte sted at sparer, når du har Altum :sorry:

Vandskift burde være mindst 30-40 % om ugen, når man opfodre fisk..

Svar med citat  
Brugeravatar

Diskussion omkring vandskift kan hurtigt føre til en ophedet diskussion og der er lige så mange meninger omkring vandskift som der er akvarister.
Jeg er helt enig i at hyppige vandskift er godt, men vil samtidig gøre opmærksom på at der er utrolige mange faktorer der spiller ind og at det således vil være vidt forskellige individuelle behov for vandskift alt afhængig af akvariestøttelse, besætning, beplantning, fodring, filtrering m.m.
Jeg laver vandskift ud fra egne erfaringer og ud fra observationer af mine fisks velbefindende og kunne ikke drømme om at lade andre diktere hvad der er rigtigt eller forkert i den henseende :-) og den taktik er iøvrigt gået rigtig godt i næsten 40 år :-)
MVH Bo

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Jordrup ved Kolding
Postnummer og by: 6064 Jordrup
Jeg tænkte nok at der var lidt co 2 og gødning bag plante succesen, det er vist et must hvis det skal se sådan der ud rockon

Jeg synes nu ikke at dine Bos Altums ser ud til at lide under de få vandskift så mon ikke at han har styr på det ?

Mit liv er gået i fisk - men det er fedt

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro
Postnummer og by: 7500 Holstebro
Jeg er nu for at sige det lige " pisse ligeglad med hvad folk siger om vandskifte osv."
Dit akvarie er KNALDHAMRENDE flot .

Om det egner sig til discus aner jeg ikke en dyt om men flot det er det , ikke EN eneste alge at se og flotte planter der er i flot vækst ja jeg savner ord , Scalarer bliver jeg personligt nok aldrig sådan rigtig glade for men dine er garanteret flotte , hvis de rigtige øjne ser på dem .

Mvh Poul.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus