Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked

tænkte på om nogle af jer kender til en type pansermaller som bliver ved med at gå sammen som en flok ligesom vinkel tetre bliver ved med at stime?

Svar med citat  

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Jan P skrev:
Citat:
netsmerlinger (Botia almorhae)

Jeg har ogsaa haft et par af dem.
Saa heller ikke dem meget.

Dine fisk har jo heller ikke mange steder at gemme sig i det glasbur. crazy

Jan - hvis du kun havde et par, så tror jeg såmænd, at det er grunden til, at du ikke så dem ret meget... think
Det her er et uddrag af "An Introduction to keeping loaches" fra http://www.loaches.com:

"Botiine loaches are shoaling species and must always be kept in groups. In my opinion, five is the absolute minimum. Kept as solitary specimens they can become either aggressive or reclusive, the latter causing them to pine away, sometimes refusing to feed, leading to a painful and premature death. These fish develop social bonds with each other and find comfort in the form of a shoal of others of their own kind. They will usually form a pecking order, with a fish known as the ‘Alpha loach’ quite obviously in charge – this is usually (but not always) the largest loach in the aquarium and is often a female. Follow this ‘numbers’ rule and you will get the chance to see them behaving naturally and at their fullest potential; put plainly, keeping just one (or a low number) of these remarkably social fish is simply cruel."

Mine netsmerlinger "leger", svømmer og nyder akvariet fuldt ud. Der er gemmesteder (rødder) og bundlag, som de graver i med stor fornøjelse. Og samme artikel anfører da også:

"An open swimming area should be included in your aquarium, as these fish often enjoy swimming the length of the tank and back in their shoals"

Og så stiller de samme krav som discus til ren og ordentlig vandkvalitet. thums up

Hvis I er interesseret, er resten af artiklen her: http://www.loaches.com/articles/an-intr ... ping-botia

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Blues skrev:
Jeg synes bare selv, at selvskabsfisk til discus skal komme fra amazonas.

puresp skrev:
Jeg synes også at selskabsfiskerne skal være fra Sydamerika .

Og den mening kan jeg sagtens følge...
Det ser da super godt ud, hvis man kan få lavet et rigtigt sydamerikansk habitat i sit akvarie. thums up
Hvordan er det nu lige, at det er med planter i Amazonas? ;)

Personligt ser jeg det nu altså ikke som et absolut krav, at mine selskabsfisk er fra Sydamerika. Det er der jo heller ikke nogen af mine discus, der er. 8-)

Mere vigtigt er for mig at vælge selskabsfisk, som kan trives under de samme forhold som discus. Og som går fint i spænd med discus - uden at stresse dem. Og hvis man så også kan finde nogle, der er interessante og fascinerende at kigge på, og som endda er med til at "rydde" op i akvariet - ja, så er det da helt perfekt. :D

I øvrigt kunne det nu altså være lidt interessant (og måske også give gode idéer til andre?), hvis I ville sætte lidt billeder ind af jeres selskabsfisk... :billede:

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Postnummer og by: 8700 Horsens
Citat:
Jan - hvis du kun havde et par

Havde ca 20 stk.
Jeg ved godt det er et must at der er en del, for at de kan trives.

Har stadig en 10 stykker oppe i et 325 L.
Hvor de alle skal ind i den samme urtepotte, selv om der 3 stk.
Sjovt at se paa, man kan se hvordan de er stakket ned gennem hullet i toppen.
de er ogsaa meget mere aktive.
Tror det er fordi der gaar de i 24 grader, alm prydfisk.
Saa faar de heller ikke oksehjerte. :sorry:

Jeg havde kun 2 netsmerlinger, nogen jeg fik med i en handel.
Dem saa jeg ikke ret tit.
Troede egentlig de ville gaa sammen med Pragtsmerlingerne, men nej.

Jeg har der imod haft en sommerfugle chiclide der gik sammen med mine pargtsmerlinger.
Havde store problemer med at holde liv i de Sommerfugle chiclider dengang.
har aldrig fundet ud af hvorfor.
Har da senere haft unger paa dem.

Jan P.

Svar med citat  

Postnummer og by: 2830 Virum
Jeg kan ikke se at nogen har nævnt Sort Neon, der går ok sammen med mine discus; de stimer bedre end rød neon, men er så bange for discus at det er lidt ligesom med Rød Neon; hvis man kan se dem, er det fordi der er noget galt med discus'erne, for når discus er fremme, er neonfiskene gemt i det fjerneste hjørne.

Svar med citat  

Så udfra jeres forskellige indlæg ser det altså ud til, at der er flere muligheder, hvis man gerne vil have en "stimefisk" sammen med sine discus.
Som hjælp/inspiration til andre har jeg "googlet" og fundet lidt billeder af jeres forskellige stimefisk.

Fælles for dem alle er dog nok, at man generelt skal have et ret stort antal for at opnå en "ordentlig" stime. Og ligeledes kan man også flere steder læse, at hvis stimefiskene er alt for små, og man har voksne discus - kan der godt ryge et par stykker af og til som "kosttilskud". :mrgreen:

:fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g: :fish g:

Rød Neon (Paracheirodon axelrodi):
Vedhæftet fil:
Rød neon.jpg

Der er dog flere, der synes, at rød neon ikke stimer så godt.

Sort Neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi):
Vedhæftet fil:
SortNeon.jpg

Vinkel tetra (Thayeria boehlkei):
Vedhæftet fil:
Vinkeltetra.jpg

Orange tetra (Hyphessobrycon callistus):
Vedhæftet fil:
Orange tetra.jpg

Jan - jeg er lidt i tvivl, om det er denne, du har gående med dine discus?

Rødnæse (Hemigrammus bleheri):
Vedhæftet fil:
Rødnæse.jpg

Hvad er jeres erfaringer med de forskellige typer og varmekur :?:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  

Geografisk sted: Kbh
Postnummer og by: 2100 KBH Ø
Så er der lidt billeder af mine selskabsfisk :P

Vedhæftet fil:
IMG_0653b2.jpg

Vedhæftet fil:
IMG_0661b.jpg

Vedhæftet fil:
IMG_0662b.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  

Vedhæftet fil:
IMG_0665b.jpg

Men hvis man vil se dem i bare lidt bedre kvalitet så kig nederst i denne tråd: http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1144563

Jeg må indrømme at jeg synes at 520x350 pixels er ALT for småt til at det er værd at uploade fotos her thums down

Svar med citat  

puresp skrev:
Jeg må indrømme at jeg synes at 520x350 pixels er ALT for småt til at det er værd at uploade fotos her thums down

Hmm - jeg synes sgu, at det er nogle super billeder, du har uploadet. :coolphotos:
Og kan kun være glad for, at du alligevel fandt det værd at uploade dem herinde. :D
Fantastisk flot akvarie, og jeg er helt vild med dine Manacapuru scalare. thums up

Må vi ikke høre lidt mere om "teknikken" bag din opsætning, Palle?

Svar med citat  

Lone skrev:
Må vi ikke høre lidt mere om "teknikken" bag din opsætning, Palle?
Jo da! Der er nu ikke så meget teknik indvolveret. Et Eheim 2080 udvendigt filter hvor en filterkasse er fyldt med keramikrør og resten med tilskårne blå filtersvampe. Indsugningen er bag baggrunden hvor der også er 2x250W varmelegemer og en luftsten til at sørge for varmen fordeles. Temp. holdes på 28 C. Udstrømningen er foran baggrunden camoufleret af en rod og placeret lige ved/under overfladen. Ingen CO2, O3 eller UV. Lyset er 4x30W PowerGlo og 4x30W AquaGlo. Overvejer at supplere med endnu et udvendigt filter udelukkende fyldt med blå filtersvampe da jeg synes at der går for lang tid efter en fodring før vandet er klart igen. Det ekstra filter er kun tænkt som mekanisk filtrering, men vil selvfølgelig også give lidt ekstra overflade til bakterierne. Jeg kører med 60-70% vandskift, i teorien hver weekend, men det sker at der går 14 dage imellem :oops:

Og tak for roserne thums up Her er et par fotos mere..
Vedhæftet fil:
IMG_0659b.jpg
Vedhæftet fil:
IMG_0658b.jpg

PS: Kunne man ikke bibeholde 100K grænsen på filstørrelsen, men tillade 800x600 pixels :billede:

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus