Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Puresp skrev:
PS: Kunne man ikke bibeholde 100K grænsen på filstørrelsen, men tillade 800x600 pixels

Flot balje og nogle flotte "Red backs".

Men jo! Du har ret i at billeder af hele akvarier ville tage sig bede ud i større format. - Den må vist til andenbehandling med maskinrummet.

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Faktisk ret dejligt at høre, at det godt kan lade sig gøre at holde et så flot og beplantet akvarie så relativt "simpelt" - uden CO2, O3 eller UV. :klap:

Personligt har jeg (som du overvejer) selv to udvendige filtre på min 720´er - det giver også den fordel, at jeg kan "rengøre" den ene (ved behov) uden at bekymre mig om vandværdierne lige efter rengøring. Bakteriekulturen i den anden spandpumpe forhindrer evt. nitrit-problemer.

Hvad er det egentligt for en baggrund, du har i :?:

Kan dine planter godt få lov til at "stå" i fred for dine Geophagus sp. Tapajos Red Head :?:

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Langebæk skrev:
tænkte på om nogle af jer kender til en type pansermaller som bliver ved med at gå sammen som en flok ligesom vinkel tetre bliver ved med at stime?

Hov - det spørgsmål havde jeg vist lige overset... :oops:

Jeg holder mig til Corydoras Sterbai. De er flotte (synes jeg) og kan tåle den høje temp. i en discus-balje. Og jeg synes faktisk også, at de går pænt sammen i en flok det meste af tiden. :)

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Geografisk sted: Faxe Ladeplads
Postnummer og by: 4654 Faxe Ladeplads
Hej, - hvor er jeg glad for at have genfundet jer :D

Jeg har flere slags selskabs-"dyr" sammen med discus:

Gule mysteriesnegle. De ser flotte ud og er sjove at kigge på, men de laver hvide "sugemærker" på glasset. Da jeg har rigtigt mange helenasnegle, kommer der ingen unger. Til gengæld har jeg ingen andre snegle. Mysteriesneglene har overlevet flere varmekure.

Kuliål: De lever fint med temperaturen, men de overlevede ikke varmekuren. Jeg har købt nye, og de har det fint.

Rejer: Algerejerne har overlevet varmekure, - nogle af de små røde rejer overlevede, men alle de rød- og hvidstribede døde. - Men det er en god idé at have noget mos - evt
bundet fast på en sten eller gren, så de har et gemmested. Nogle af mine discus kan godt lide rejer, men der er da stadig røde rejer tilbage. Anubis er også gode at gemme sig i.

Neon: De gennemfarvede kan klare en varmekur, det halv gennemfarvede døde hos mig.

Rødnæserne klarede også varmekuren.

- og så er der et par sugemaller, som jeg ikke kender arten på. Og de er HELT ligeglade med varme, kulde, foder eller ej. Men den ene laver lidt (ahj faktisk meget) ballade med mysteriesneglene en gang imellem. Det ligner fuldstændigt en dreng med en fodbold.

Scalarer: Scalarerne er flyttet til et andet akvarium. Deres temperament er lidt for højt i forhold til mine discus. De var først ved foderet og meget ivrige. Det gad jeg ikke.

Øksefisk: Jeg havde engang en lille flok, men de springer sgu op ad vandet, når man lukker låget op. Og det gør man jo tit, når man har discus. Så de er alle væk nu. Men de er fine til at gå i overfladen, hvis man ellers kan finde ud af at lukke låget. - og de kunne faktisk godt tåle varmekuren.

Angående varmkur: Jeg giver IKKE varmekur i stuebaljen mere. - Hvis det er nødvendigt med varmekur, må de over til scalarerne. Varmekuren går for hårdt ud over de andre "dyr" OG planter (og el-regningen)

Svar med citat  

Geografisk sted: Kbh
Postnummer og by: 2100 KBH Ø
Lone skrev:
Kan dine planter godt få lov til at "stå" i fred for dine Geophagus sp. Tapajos Red Head :?:
Både ja og nej. Det tidligere setup med hammerslåede Cryptocoryner gik ikke for godt. De blev ikke gravet op da de var beskyttet med små sten omkring rodhalsen, men der blev "skubbet" en del til dem når de var i ynglehumør. De voksede heller ikke godt, så med tiden kom de til at se noget hærgede ud. De er nu flyttet til en mindre balje i håbet om at de kan komme sig der.

I det nye setup med kæmpevallisneria går det indtil videre fint. De er også beskyttet mod opgravning med småsten fra stranden, og de gror rigtig hurtigt og sætter masser af udløbere.
Cryptocoryne wendtii'ne i midten ("Tropica" varianten) er så tætte at jordspiserne ikke rigtig kan komme til, og så er de er også beskyttet med rødder/småsten.
Den store sværdplante (Rubin) vokser også rigtig godt, men er også beskyttet med sten. Tidligere havde jeg en Ozelot sværdplante der ikke groede så godt.
Anubias (der gror som ukrudt i flere andre baljer her) har jeg heller ikke haft held med i stuebaljen indtil nu, men den skal prøves igen ved lejlighed.

Grundet den relativt lange tid det tager at få vandet klart efter fodring samles der dog en del skidt hvor vandet er roligt, typisk over på sværdplantebladene (og Anubias'erne da de var der) så de bliver rengjort 1-2 gange om ugen pt. Håber at det ekstra filter vil hjælpe på den del når det bliver monteret.

Jeg har endnu ikke gødet, men planlægger at tilsætte mikronæringsstoffer af og til som den eneste form for gødning.

Så summa summarum: Planter og jordspisere går hvis planterne sikres imod opgravning og jordspiserne ellers har plads andre steder i baljen til at grave deres ynglegrube. Så en tur til stranden for at samle sten er et must. Men husk: Kun granit og basalt og kun afrundede sten. Og personligt arrangerer jeg dem som små stenrev omkring planterne så det ser naturligt ud.

PS: Det er BTN's store Amazonas baggrund

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Smidstrup
Postnummer og by: 7000 Fredericia
Jeg har en del forskellig pansermaller , grenmaller og ancistrus maller gående sammen med mine discus. Selv nogle af de pansermaller som siges ikke at kunne lide varmt vand såsom Panda pansermallen lever fint på 28 grader og her i sommertiden på de op til 31 grader som akvarievandet nogle gange kommer op på. Jeg har også rød neon og er lige gået af med 20 stk store og flotte blødende hjerte tetraer da de "fyldte" for meget i akvariet og nærmest tog føden ud af munden på discus fiskene. Jeg har også altum scalarer sammen med mine discus og noget så "forkert" som lidt guppyer og mollyer som udelukkende går der med det formål at føde unger som kan agere levende foder. (Kan i den anledning spørge denne kompetente forsamling hvilken levendefødende fisk der mon er den mest produktive til denne opgave?)
Jeg har også store mysterie snegle og helena snegle som effektivt sørger for at holde mysteriesneglebestanden nede da de æder alle de unger der må komme.
Der er også cherry rejer og armano rejer i akvariet, men efter at have introduceret 6 stk små altum scalarer så varer det ikke længe før de kan gabe over rejerne som ser ud til at være deres foretrukne delikatesse.

Tidligere har jeg haft forskellige appistrogramma cichlider, skakbrætcichlider, sommerfuglcichlider og bolivianske sommerfuglcichlider sammen med discus. Sidstnævnte blev trættende at se på da de som store sloges ret voldsomt og derved forstyrrede roen i akvariet.
MVH
Bo

Svar med citat  

Geografisk sted: Faxe Ladeplads
Postnummer og by: 4654 Faxe Ladeplads
Så er 2 flyvende ræve lige flyttet ud af discusakvariet. De var bare ALT for frække ved foderet. Hver gang jeg puttede en lille klump foder ned, gav fiskene et ordentligt plask - helt ud på gulvet (og mig), og pludselig fik jeg set, at der hver gang var én af de sataner impliceret. De er også blevet ret store og tykke og ikke specielt interesseret i alger mere. Så de går meget bedre i reserveakvariet, hvor der er masser af alger, som de nu har fuld gang i at udrydde.

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Hejsa

Pt. har jeg stribede øksefisk (Carnegiella strigata), L183 sugemaller, Corydoras arcuatus (pansermaller), Corydoras elegans (pansermaller) og dværg blyantfisk (Nannostomus marginatus), som stimer rigtig flot, gående sammen med mine VF brune Manaus discus.

I mine discus akvarier har jeg tidligere haft flg. stimefisk: røde neon, rødnæser, rosen tetra, vinkel tetra, sorte neon, guld tetra, røde fantom tetra og blødende hjerte tetra.
Af pansermaller (Corydoras) har jeg haft flg.: Kobber, Sterbai, Schultzei, Rabauti, Panda og Weitzmani. Samt smaragd pansermaller (Brochis splendens).
Af sugemaller har jeg haft: Div. ancistrus, L201, plecostomus og dværgsugemaller.
Desuden har jeg haft flg. fisk: Apistogramma cacatouides, Apistogramma agassizzii, Apistogramma borellii, Apistogramma viejeta og et par andre Apisto typer som jeg ikke lige husker navnene på. Derudover har jeg haft: VF Scalare, Sommerfugle cichlider og Bolivianske sommerfugle cichlider.

Sikkert er der en del andre fisk jeg prøvet at holde sammen med discus, men ovenstående er dem jeg lige kunne komme på.

Hilsen
Johnny

Svar med citat  

Hej Johnny!

Du har da godt nok prøvet lidt forskellige selskabsfisk til dine discus gennem årene, må jeg sige. thums up

HDFatboy skrev:
Pt. har jeg stribede øksefisk (Carnegiella strigata), L183 sugemaller, Corydoras arcuatus (pansermaller), Corydoras elegans (pansermaller) og dværg blyantfisk (Nannostomus marginatus), som stimer rigtig flot, gående sammen med mine VF brune Manaus discus.

Kan vi ikke få lov til at se nogle billeder af dine nuværende selskabsfisk?
Og selvfølgelig også nogle :coolphotos: af dine discus. :D

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Hejsa

Jeg genoptager lige den gamle tråd her.

Mine Nannostomus marginatus (Dværg blyantfisk) og Øksefsik gik efterhånden hen og blev gamle, og er ligså stille faldet fra én efter én. Da der kun var 4 stk. marginatus og en enkelt øksefisk tilbage, valgte jeg at flytte dem til et af mine Apistogramma akvarier, hvor de nu går og nyder deres otium.
Jeg gik og lurede på baljen i et stykke tid, men fandt den hurtigt for kedelig, nu hvor der kun var Discus og maller deri. Tilfældet ville så, at jeg pludselig fandt, hvad jeg faktisk har ledt efter i flere år, nemlig Nannostomus eques (den rigtige Skråsvømmer), som jeg har haft for mange år siden og meget gerne ville have igen. Så jeg købte de godt 20 stk. forhandleren havde og overvejede hvad jeg ellers skulle have af småfisk. Flere tetra arter var i tankerne, bl.a. Kobbertetra, Guldtetra og flere andre, men valget faldt på Blodfinne tetra, som jeg syntes er usandsynlig smuk. 50 stk. blev indkøbt, men hvad jeg ikke var opmærksom på, er at Blodfinne tetra går en del i overfladen og derved tog de "hele glansen" fra de nyindkøbte Skråsvømmere og det var jo ikke planen. Så få dage efter indså jeg, at de var et fejlkøb. Op med dem igen og heldigvis var de meget nemme at afsætte.
Så slog det mig, at nu der var "gået retro i den" for mig, med Skråsvømmerne, så var det da dét der skulle gennemføres. Afsted til forhandleren det gik. 80 Røde neon og 20 Rødnæser blev købt, og jeg må sige, jeg syntes sgu mit "old style" akvarie, med nogle af de mest gængse selskabsfisk til Discus, nu er "lige i øjet" "HAP" dog mangler jeg nogle flydeplanter, som Skråsvømmerne kan gå og hygge sig i, og her er det jeg vil høre, om jeg er så heldig, at en af jer har f.eks. Limnobium laevigtum eller andet spændende i overskud og også vil sælge lidt af det? -Nymphea "Tiger" Lotus kan også bruges...

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus