Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Ja, der ser godt nok ud til at være væsentlig farveforskel. Tror dog også, at belysningen spiller ind... "thinking"

Hvor gamle er dine egentlig?

Bering må vide, hvor gamle mine er "?"

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Jaeh "shock" - :idea: De største er ca. 10 cm. gamle. "green"

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 5500, Middelfart
Hej lone.

De er fra den 27/9 2011 (fritsvømmende) "HAP"

forældrene ligner meget dem blues har lagt billeder op af. Der var også stor forskel i farven på han og hun.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vi lærer noget nyt, hver dag !

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Kloge alt for meget i det vil jeg ikke, men jeg vil da godt bidrage med lidt "historie" vedr. disse (synes jeg stadig) flotte fisk.

Jeg har i nogle år undret mig en smule over, at næsten samtlige salgsanoncer gående på unger af modellen har haft betegnelsen F1.....Og grunden til denne undren er, at jeg for lige omkring 13 år siden i Neumünster købte nogle af disse (nye på markedet) VF modeller.
Det drejede sig om voksne fisk og stik imod alt hvad jeg var blevet oplyst om, skete udparringen ret hurtigt og alt i alt lavede jeg nok tæt på et par tusinde unger. Der var rift om disse unger og rigtig mange af dem blev via en dyrehandel i Aabenrå fordelt ud i hele landet - et par bekendte her i det sønderjyske fik nogle stykker som de så også senere ynglede på og da DK var ved at være godt mæt af Geophagus sp. Tapajos "red head" røg den videre fordeling af de efterhånden pænt mange unger retur til det tyske marked.

Der er med andre ord lavet utrolig mange unger på denne meget ynglevillige model for en del år siden og i løbet af de sidste 10 år har der jo da også været en del andre som, har lavet "kunststykket".

Jeg er så ret overbevist om, at forretningernes gennemgående betegnelse VF og de privates F1 skal tages med et meget stort forbehold og at den farveforskel denne model efterhånden har fået ganske enkelt skyldes, at disse fisk er avlet ud i så mange generationer, at årsagen er helt naturlig.
De oprindelige VF modeller var faktisk særdeles svære at adskille som han og hun......Der var altid en dominerende han og den var selvfølgelig nem at spotte, men så knep det altså så gevaldigt med resten af flokken.

Her er så lige et par billeder af den oprindelige udgave fra februar 2000.
Vedhæftet fil:
Red head hun.jpg

Vedhæftet fil:
Red head han.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Brugeravatar

Jamen for dælen Benny - så kan det jo være, at vi næsten er i familie "love" "love" "wink"

Jeg ved at mine ikke er hverken VF eller F1 - nok snarere "F-mange", men når man kikker på de (sikre) VF som kommer til landet, så er der også store farveforskelle.
Hvor stort et område dækkes af navnet "Tapajos"? Er der tale om lokal- varianter som hos discus?

Blues.
-------

Svar med citat  
Brugeravatar

Blues skrev:
Hvor stort et område dækkes af navnet "Tapajos"? Er der tale om lokal- varianter som hos discus?

Jeg ved det faktisk ikke "sorry" men som alt andet på de kanter er det sikkert stort :idea:

Hvis vi bliver lidt i det med farveforskellen specielt vedr. de VF (sikre eller ej) så gik der kun et par år før, der også var en "orange head", men denne udgave var der ikke den store interesse for, så det tog såmænd ikke så lang tid før, denne model var "uddød" og alt hvad der kom, havde så betegnelsen "red head"
Begge "varianter" kommer fra samme område og har også gået under betegnelse Tapajos I og Tapajos II.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Postnummer og by: 8700 Horsens
Hej

Undskyld jeg lige bryder ind, men hvis man har et stueakvarie på 720 liter med discus, rødder og sandbund, er det så noget man skulle overveje at putte i baljen ? tager de madrester osv.

mvh
Mads

Svar med citat  
Brugeravatar

Graunkær skrev:
Hej

Undskyld jeg lige bryder ind, men hvis man har et stueakvarie på 720 liter med discus, rødder og sandbund, er det så noget man skulle overveje at putte i baljen ? tager de madrester osv.

mvh
Mads

Det var tanken med mine, men de skal sgu falde noget mere til ro først. De farer rundt som projektiler i en "spaghetti western". "scared"

Blues.
-------

Svar med citat  
Brugeravatar

Graunkær skrev:
Hej

Den vil du nok få forskellige meninger om, men som Blues er inde på, er de pænt aktive og når de får en nogenlunde størrelse graver de ganske gevaldigt i bundlaget......og finder de på, at det nu er tid til lidt af det sjove, vil de have et pænt stor område af akvariet for sig selv.

Jeg mener ikke, at det er en fisk, der skal holdes sammen med discus.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5800 Nyborg
Ved ikke om det er at "blande" for meget ind i tråden om Geophagus sp. Tapajos Red Head (red chick) hvilket er en jeg selv har ynglet på i sin tid, parret jeg havde var også såkaldt (VF) en rigtig dejlig fisk.
Men vil da gerne slå et slag for en rigtig dejlig og sjov cichlide( se nedenstånde) artiklen og billed har jeg lånt fra akvariesiden

Guianacara owroewefi lever i floderne Marowijne, Suriname, Saramacca og Coppename floderne i Surinam og Marowijne floddelta i Fransk Guiana. Biotopen er domineret af blødt mudder eller sand. Der er nedfaldne grene og træer.

Ungfisk lever i grupper på lavt vand, og det er først, når de bliver større, at de søger ud på det dybere vand, hvor strømmen er noget kraftigere.

Guianacara owroewefi skulle betyde noget så grimt som kælling eller bare kone.

I naturen lever den af små bløddyr, insekter og detritus, som den finder i bundlaget.

Et akvarium til Guianacara owroewefi bør være indrettet med fint sand, trærødder, sten og planter. Sørg for, at der er huler som den kan lege i. Det er en meget rolig fisk, der også bør holdes sammen med andre rolige fisk. Man kan med fordel holde denne art sammen med en flok stimefisk feks. tetra-typer eller sammen med en flok corydoras maller.

Mange opfatter den som en typisk "jordspiser", men det er den faktisk ikke..

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus