Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5792 Årslev
Jeg har faktisk tømt min ene reol (4 x 250 liter med 250 liters biofilter) og overvejer lidt en total omlægning af denne.
Jeg vil have bundlag i og så nogle rødder. Ingen planter - de går s.. bare ud for mig. :?

Jeg er blevet lidt fascineret af både L-maller, men også de små sommerfugle-cichlider, som jo findes i flere varianter. Det er efter min mening både en meget smuk lille fisk, men den har også en vis "personlighed", som jeg synes er interessant.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen herinde, der har erfaring med sommerfugle-cichlider :?:
Alene eller sammen med discus (eller andre fisk) :?:
Hvilke - og gerne billeder, hvis I har det :?:
Hvad kræver de ifølge jeres erfaring af specielle forhold :?:

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Hej Lone

Jeg har af flere omgange holdt de små Sommerfugle-cichlider (Mikrogeophagus ramirezi).
Som du selv beskriver, er den en lille, men meget smuk fisk - og med "kæmpe personlighed" :P
Især var jeg, da jeg på et tidspunkt havde nogle VF eksemplarer, meget fascineret af deres fremtoning. De VF har ikke helt de samme kraftige farver som kulturformerne, men sikke en fornøjelse at iagtage deres optræden.

Sommerfugle cichlider går fint sammen med discus, de ynder nemlig samme vandværdier og temp., som disse. Størst fornøjelse af Sommerfugle-cichlider, syntes jeg dog man får bedst i et artsakvarie og især hvis du påtænker opdræt. Ellers kan man også lave et rigtig flot akvarie, ved at holde dem sammen med en flok flotte tetra og nogle pansermaller.

Når du indretter dit Sommerfugle-cichlide akvarie(r) er det et must, at du palcerer rødder, sten og øvrig dekoration således at fiskene har mulighed for at danne små revirer. Ligeledes skal der i indretningen være flade glatte sten til dem. Sommerfuglene vil som oftest foretrække at lægge deres æg på sådanne. Bundlaget skal være sand eller meget fint grus, da de også vil grave små reder, hvis du skulle være så heldig at få "små" ud af dem.

God fornøjelse med projektet
-og god jul til jer alle.

Hilsen
Johnny

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Det er rigtigt, at de små er de mest farvestrålende, og specielt hvis de er opdrættede. Men hvis du er tålmodig (og sikkert også heldig) så dukker der altså en sjælden gang nogle VF M.Geo.Altispinosa, altså den store eller "bolivianske", op som bare siger "Spar to". Især hannerne, men sådan er det jo som regel ;)
Jeg har set dem hos Gunnar i Viborg et par gange, og når man er vant til discus, så er Ramirezier altså meget små efter min mening.

Men øh! Du beøver da ikke fylde nye fisk i ALLE 4 baljer. Når det nu er dine 250 l, du er kommet til fornuft med i første omgang, så er de da store nok til at du kan beholde et ENKELT par discus i hver.
think Men det var måske ikke sådan det skulle forståes? :mrgreen:

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  

Postnummer og by: 8700 Horsens
Jeg har haft de "Normale" sommerfugl cichlide, i mit Discus akvarie.
Der bygge de en del reder.
Prøve så at lave et artsarkvarie, 2 par i 56 L.
De lage kun æg en gang, som aldrig blev til noget.
Men de er rigtige sjove at se på med deres parring.
Har da en vidio et eller andet sted.

Lige for tiden har jeg 10 stk Boliviaer til at gå i karrentæne.
Købte dem oppe ved Janus for et par måneder siden, til 75,- kr/par.
Glæder mig til de kommer ned i mit stue akvarie.

Jan P.

Svar med citat  

Lone skrev:
Jeg har faktisk tømt min ene reol (4 x 250 liter med 250 liters biofilter) og overvejer lidt en total omlægning af denne.
Jeg vil have bundlag i og så nogle rødder. Ingen planter - de går s.. bare ud for mig. :?

Jeg er blevet lidt fascineret af både L-maller, men også de små sommerfugle-cichlider, som jo findes i flere varianter. Det er efter min mening både en meget smuk lille fisk, men den har også en vis "personlighed", som jeg synes er interessant.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen herinde, der har erfaring med sommerfugle-cichlider :?:
Alene eller sammen med discus (eller andre fisk) :?:
Hvilke - og gerne billeder, hvis I har det :?:
Hvad kræver de ifølge jeres erfaring af specielle forhold :?:

hvis du har tømt den???? hvor har du så gjort af fiskene??

Svar med citat  

Postnummer og by: 8200 Aarhus N
Jeg har lige lavet mit 350 l. planteakvarie om til selskabsakvarie, med 10 stk alm. sommerfuglecichlider, 9 stk perlegurami, 20 stk VF blødende hjertetetra og nogle ancistrus.
Jeg købte 12 sommerfugle men 2 er døde, måske af stress. Jeg skulle nok have nøjes med 2 par, for de er ret krigeriske, men jeg troede det ville gå i et tætbeplantet akvarie.
De har allerede lagt æg ca. 4 gange på en måned, ved 2 forskellige par, så de må jo trives fint nok. Æggene bliver lagt på et blad.
Den der med at opdrættede skulle være mere farvestrålende end VF ved jeg ikke om passer. Jeg har læst det lige omvendt et eller andet sted, med mindre man køber "eletric blue" sommerfugle.
Blødende hjerte er ellers en rigtig fed tetra synes jeg. De stimer fint og hannerne er rigtig flotte, når de tager nogle magtkampe med udspilede finner, men sammen med discus går den ikke, de er fulstændig vilde når der bliver fodret.
M.v.h. Jens

Svar med citat  

HDFatboy skrev:
God fornøjelse med projektet
-og god jul til jer alle.

Hej Johnny!

:thx: for din tilbagemelding og gode råd.
Det er jo lige den slags erfaringer, jeg har brug for, inden jeg går i gang. thums up

Også en god jul til dig og alle andre herinde! :D

„When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.“

Svar med citat  

Blues skrev:
Men øh! Du beøver da ikke fylde nye fisk i ALLE 4 baljer. Når det nu er dine 250 l, du er kommet til fornuft med i første omgang, så er de da store nok til at du kan beholde et ENKELT par discus i hver.
think Men det var måske ikke sådan det skulle forståes? :mrgreen:

He he - nope!
Det var ikke lige sådan, at den skulle forståes. ;)
Det skal helt sikkert også discus i nogle af baljerne, men jeg tror nu altså også, at jeg vil have nogle sommerfugle-cichlider. Og formentligt bliver det ene 250 liters til et artsakvarie indrettet a la Johnnys beskrivelse. thums up

Svar med citat  

Jan P skrev:
Har da en vidio et eller andet sted.

Den video må du da gerne lige komme med et "link" til. :D

Jan P skrev:
Lige for tiden har jeg 10 stk Boliviaer til at gå i karrentæne.
Købte dem oppe ved Janus for et par måneder siden, til 75,- kr/par.
Glæder mig til de kommer ned i mit stue akvarie.

Det lyder da godt nok som en super handel - ved du om, han har flere tilbage?
Kan du evt. tage nogle :billede:

Svar med citat  

Langebæk skrev:
hvis du har tømt den???? hvor har du så gjort af fiskene??

He he - Langebæk.
Dem har jeg enten flyttet til andre akvarier eller solgt.
Og bare rolig - de Piwowarski, som du har plaget mig om gennem MEGET lang tid, går fortsat i min 720´er. Og de er IKKE til salg. ;)

Jeg valgte at tømme reolen helt, fordi det så vil være lettere rent praktisk for mig at få den indrettet ordentligt med bundlag, rødder mm. :)

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Boardindeks » Diverse » Selskabsfisk til discus