Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 2450 København
Jeg har et 450 Juwel i stuen, med indbygget bioflow 8.0 filter. Under mine mange vandskift har jeg været nød til at slukke for pumpen, så filteret har stået stille mere end 1 time, da jeg fylder vand på meget langsomt, dvs. at alle de gode bakterier har været mere eller mindre døde. Det har jeg kunne se på mine fisk, men som jeg nu har lært må filteret være slukket max 20 min. Lidt af en ulempe ved det system.

Løsning: Jeg skifter nu dagligt mindre mængde vand så filteret køre så godt som hele tiden. En stor forbedring af vandkvaliteten og mindre belastning for filter 2, der et eheim 2075 spand.

Ja man kan jo lære hele tiden. "oops"

I dag køre det ok med Ms ca. 400-500 Ph ca. 7.5 / skifter dagligt 10-15% vand ½ osmose og ½ tap der køre igennem for+kulfilter. Temp 29.5-30 c.

Bare en lille reminder, max 20 min. kan dog ved meget store vandskift lad det nye vand løbe direkte ned i filteret, samtidigt med at der tømmes.

Mvh. Robin "wink"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2700 brønshøj
20 lyder ikke af meget er du sikker på det ikke er dit nye vand fiskene ikke bryder sig om "!"
Du kunne måske smide en ilt sten i filteret

Eller påføre vand i gennem filteret
Skal lige siges jeg kender ikke dit filter

Søren

Svar med citat  

Ja du har ret Søren, den med ilt vil også hjælpe, ellers tror jeg i det lange løb, jeg vil løbe lidt sur idet. Men lige nu er jeg glad for at mine 12 fisk har det godt og ser ud til at trives.

http://www.juwel-aquarium.de/en/Product ... ersystems/
Bioflow-Filter-XL-Filter-system-Bioflow-8-0.html

Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Jeg har kørt med dette filter for år tilbage både ved discus og i Tropheus akvarier på 530 liter og kan ikke nikke genkendende til dit problem - her var det ikke noget problem, når der skulle laves større vandskift og grundig rengøring, at lade pumpen være slukket 1 time eller måske endda lidt mere.

Hvis du kører med den sorte filtersvamp (aktiv kul) og har gjort det i et stykke tid, så få den ud af filteret da sådan en sag har den ulempe, at den godt nok suger en masse ting og sager til sig, men når kullet i svampen er mættet og ikke kan trække mere til sig, så begynder den at afgive stofferne retur til vandet og bliver pludselig en "bombe i systemet"

Svar med citat  

Tak for reply Benny, ja men heller være på den sikre side, og ser en forbedring ved mine fisks trivsel, måske 20 min er lavt sat, har det nu fra dig selv, hehe "grine"
(Better safe then sorry.)

Nå men jeg har for noget tid siden skiftet lidt ud i indmaden, køre med 2 L. langtrevlet tørv, og lidt andet. Filteret er højtydende med en egoflow 1000 pumpe. Har ingen målbar
NO2 / NO3 i vandet.

Er dog godt klar over at en velfungerende sump ville være at fortrække.

Mvh. Robin "beer"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Robin skrev:
måske 20 min er lavt sat, har det nu fra dig selv, hehe "grine"
(Better safe then sorry.)

Den er ikke forstået.....jeg mindes faktisk slet ikke, at jeg nogensinde er gået ind i en dybere forklaring vedr. denne type pumpe.

Du må komme med en forklaring.

Svar med citat  

Ok så husker jeg forkert, sorry. Har dog læst et sted at det er en dårlig ide at ha sit filter slukket mere end 20-25 min. da de ilt krævende bakterier vil starte med at dø.
Denitrifikationsprocessen!

Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Jordrup ved Kolding
Postnummer og by: 6064 Jordrup
Du kan også godt have lidt ret i at bakterierne vil få iltmangel på et tidspunkt , men der går altså mere end 20 min inden de dør.
I dit filter bliver bakterierne dog blotlagt ved vandskift og det sker der ikke noget ved sålænge at de ikke tørrer ud.
Men hvis du synes at det fungerer bedre med de mange mindre vandskift så er det da bare det du skal gøre .

At du måler 0 i både nitrit og nitrat siger mig dog at dit filter ikke rigtigt fungerer , man burde altid kunne måle nitrat i et akvarie med et velfungerende filter.

Mit liv er gået i fisk - men det er fedt

Svar med citat  

Ja enig med nitrat, skal dog tilføre min måle strips ikke er så gode som feks. dråbe test.

Hvad er det bedste test udstyr til at måle NO2, NO3, NH4 ammonium???

Mvh Robin

Svar med citat  

Her er da lidt om filter off, og hvor længe! Copy pasted fra Stendker him self.

Failure of the filter pump

Do not simply reconnect the filter to the power supply because bacteria will die after only 20 minutes and a sludge will form which would damage your discus fish. The bacterial culture will be destroyed by failure of the pump; rinse the defective filter thoroughly using tap water to remove all dead bacteria and pollutants. Rinse the cleaned filter and reconnect it and run it in. Within two weeks the filter will almost have reached its former level of performance and a new bacterial culture will have built up. As a precaution against this type of emergency, we recommend using two interior filters to ensure a sufficient level of filter performance by the reserve filter should one filter fail.

Ja som jeg skrev, heller være på den sikre side.

Mvh.

Robin

Senest rettet af Robin 27/01/2015 12:19, rettet i alt 1 gang.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål