Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 6400 sønderborg
Hej!

Jeg har lige fået sat mit 325L akvarie op og det står nu og opbygger en bakteriekultur.
Om en lille måned skal jeg så hente mine første fisk, og jeg skal derfor lige høre, hvor mange jeg kan smide i på samme tid. Står til at købe fire 12cm Stenker discus. Men er det muligt at tilføje nogle stimefisk og nogle maller på samme tid, eller vil det skubbe akvariet over dets kunnen? Tænker bare at jeg tidligere har tilført 12 6,5cm discus og det gik fint.

Har i ellers andre bud på, hvordan man kan booste sin bakteriekultur her i starten?

Mvh Claus

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Clauicars skrev:
Hej!

Jeg har lige fået sat mit 325L akvarie op og det står nu og opbygger en bakteriekultur.
Om en lille måned skal jeg så hente mine første fisk, og jeg skal derfor lige høre, hvor mange jeg kan smide i på samme tid. Står til at købe fire 12cm Stenker discus. Men er det muligt at tilføje nogle stimefisk og nogle maller på samme tid, eller vil det skubbe akvariet over dets kunnen? Tænker bare at jeg tidligere har tilført 12 6,5cm discus og det gik fint.

Har i ellers andre bud på, hvordan man kan booste sin bakteriekultur her i starten?

Mvh Claus

Hej Claus og velkommen til "wink"
Du kan sagtens have 4 discus gående i et 325L. Du skal bare passe på hvor det står henne..
Skygger fra personer , sol mm kan skræmme dine fisk og det ses mere når akvariet er i de mindre størrelser. Stimefiskene kan du sagtens have, Neon o.lign. Mallerne er heller ikke noget problem, bare du vælger de rigtige. Prøv at søg lidt på det og du finder svar "HAP"
ellers spørg igen "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Lasse.j skrev:
Clauicars skrev:
Hej!

Mvh Claus

Hej Claus og velkommen til "wink"
Du kan sagtens have 4 discus gående i et 325L. Du skal bare passe på hvor det står henne..
Skygger fra personer , sol mm kan skræmme dine fisk og det ses mere når akvariet er i de mindre størrelser. Stimefiskene kan du sagtens have, Neon o.lign. Mallerne er heller ikke noget problem, bare du vælger de rigtige. Prøv at søg lidt på det og du finder svar "HAP"
ellers spørg igen "wink"

Kan jeg tilføje alle fisk på en gang, uden at der kommer et problem med giftstoffer? :-)

Svar med citat  
Brugeravatar

Clauicars skrev:
Kan jeg tilføje alle fisk på en gang, uden at der kommer et problem med giftstoffer? :-)

Jeg ville smide stime fisk i for at få filtret hurtigere i gang "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Lasse.j skrev:
Clauicars skrev:

Jeg ville smide stime fisk i for at få filtret hurtigere i gang "wink"

Skal jeg smide dem i her inden den her måned er gået? For jeg skal til Kbh og hente discus om en lille måned og det er den eneste mulighed jeg har får at købe discus. De er ikke her tæt på, hvor jeg bor "sad"

Svar med citat  
Brugeravatar

Clauicars skrev:
Skal jeg smide dem i her inden den her måned er gået? For jeg skal til Kbh og hente discus om en lille måned og det er den eneste mulighed jeg har får at købe discus. De er ikke her tæt på, hvor jeg bor "sad"

Jeg plejer at smide "almindelige" fisk i for at få filtret sparket i gang, det skal jo have noget at leve af. Så en flok stime fisk er jo ideelt "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Velkommen :D

Jo da, kik sydover, der finder du de måske bedste discus dealers i europa.

Der er mange super steder i Tyskland.

De danske forretninger er langt efter, og har slet ikke den kvalitet som dem, syd for grænsen.

Jeg ville starte med ca. 6-7 10-12 cm. fisk da du hurtigt får mere glæde af dem.

Hvad filter køre du med?

Mvh.

Robin

Svar med citat  

Tak tak!
Hvor langt syd skal man? Jeg Bor i Sønderborg og har begrænset mulighed for kørsel :-)
Min pumpe er en eheim 1050l/t. Kender ikke lige modellen.
Har en ekstra eheim med 950l, hvis det ikke går med den anden ;-)

Men jeg køber nogle stimefisk noget tid før de store fisk kommer i :-D

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Jeg vil sætte begge pumper på, jeg linker lige opsætningen af en god måde at bygge spand pumper op.

viewtopic.php?f=34&t=27

Her ser du at der skal købes lidt siporax eller eheims pro substrat.
Koster en del, men er alle pengene værd.

Mvh.

Robin

Svar med citat  

Robin skrev:
Jeg vil sætte begge pumper på, jeg linker lige opsætningen af en god måde at bygge spand pumper op.

http://www.discushobby.dk/viewtopic.php?f=34&t=27

Her ser du at der skal købes lidt siporax eller eheims pro substrat.
Koster en del, men er alle pengene værd.

Mvh.

Robin

Hej du!

Sådan er mine pumper allerede opbygget. Og bruger også filter materiale fra eheim selv. :-)

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål