Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 8660 skanderborg
Jeg besluttede mig her for 2 måneder siden at holde discus så det prøvede jeg
Gik ned til forhandlerner og snakkede med ham og læste hvad jeg ku inden jeg købte dem han havde 3 voksne discus som var vant til at gå sammen så dem købte jeg
Jeg har dem sammen med 10 panser maller og 20 rød neon i mit 350 l hjørne akvarie jeg har en 1400 l spandpumpe til at køre det med bio bolde i og kulfilter jeg jeg bruger os co2 samt ehiem uv pumpe med nyt uv rør i jeg bruger test strips 2 gange om ugen til at tjekke vanf kvaliteten så der er problemet ikke jeg skifter 30 l vand mandag ondsdag og fredag hver lørdag og søndag skifter jeg 80 l vand samt gøre rude og bundlag rent det vand jeg bruger står først i et modningskar i 1 døgn hvor jeg tjekker at vandkvaliteten der i er den samme som i akvarie jeg køre med 30-31 grader og ved vandskift ryger den ned på 29 grader
Mit problem er at de gemmer sig stort set hele tiden og kommer ikke frem til maden kun hvis det er granulat der ryger i og jeg er så træt at de for discus er undskyld mit sprog en pisse flot fisk jeg ved ik om jeg skal tilføje flere discus eller der er noget jeg gør forkert håber virkelig nogen kan hjælpe mvh kasper "HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
:welcome: Kasper.

Først og fremmest kan du roligt skrue ned for de talrige store vandskift - og måske samtidig roden i akvariet......det er absolut ikke nødvendigt med den smule fisk.
Og så har du for få fisk - discus er en flokfisk og med mindre der er pardannelse i forbindelse med yngleadfærd, så er det - specielt for en ny - en svær øvelse at få det til at køre på skinner hvis antallet er under 6 og du kan sagtens holde en 6-7 stykker i dit akvarie.

Et passende antal discus og 1 måske 2 ugentlige vandskift uden at rode det vilde, så er chancen for succes rigtig god.

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Enig :D Godt sagt Benny "beer"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
:welcome:

Enig med ovenstående..

Køb 3 voksne mere så du er oppe på 6 ialt og hold igen med rengøring/vandskift
prøv at lav forsøg med "kun" at skifte 50% vand om søndagen og ellers lad akvariet passe sig selv. udover de daglige fodringer med frostfoder 2-3 x om dagen.

Så er jeg sikker på det nok skal lykkedes (vi har alle været hvor du er nu) "HAP"

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  

Okay mange tak skal i ha så prøver jeg det
Så skrue ned for vandskift og kun skifte 1-2 gange om ugen og prøve at kun skifte 50% 1 gang om ugen
Lade være med at rode for meget i akvariet
Og få fat i flere discus gerne 3 mere så er jeg hvis med
Jeg har lige et spørgsmål omkring vandet til vandskift det fordi jeg har målt det der kommer direkte ud af hanen og det er for højt i gh hvad kan det skyldes og så med filteret der har jeg hørt forskellige meninger nogen gør det rent i frisk vand og nogen i det fra akvariet hvad er bedst og gøre mvh kasper ps. Synes folk herinde har en rigtig god tone i munden i forhold til dem der er på akvarie siden :)

Svar med citat  

Hej, når jeg skifter hane vand, lader jeg det løbe igennem kul+partion filter, fra mit osmoseanlæg, lukker for membranen, så fiser det hurtigt igennem.

Ikke alt, men langt det meste der kan skader, bliver filtreret væk på den måde.

Mvh. Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
Og her i hytten tager jeg vandet direkte fra blandingsbatteriet i badeværelset og med en temp på 28 grader og det fungerer fint

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  

Sådan et osmoseanlæg er der foreskel på hvor man køber det for fandt det i en butik alså ikke en dyrehandle der var prisen 658 kr og i dyrehandlen 6000 cirka ?
Og bor i lejlighed så har ik min egen pumpe til vandet

Svar med citat  

Du kan købe mange forskellige, mit er fra,
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... path=47_63

her vil jeg anbefale at du køber et af de store, og slipper for mange udgifter på længere sigt, meget hurtigere vand osv., se et par af de intro videoer ham fyren har lavet.

Mvh. Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
k kolling skrev:
Jeg har lige et spørgsmål omkring vandet til vandskift det fordi jeg har målt det der kommer direkte ud af hanen og det er for højt i gh hvad kan det skyldes og så med filteret der har jeg hørt forskellige meninger nogen gør det rent i frisk vand og nogen i det fra akvariet hvad er bedst og gøre mvh kasper

GH (totalhårdheden) er for høj i stort set hele landet, hvis du går ind og læser på "Hvad er det optimale" men med kulturtyperne i dag har det stort set ingen betydning, så længe vi snakker alm. selskabsakvarie og altså ikke avl.....så læg du bare den bekymring fra dig. Det skyldes kalk i vandet.

Det er en fordel at gøre filtermaterialerne rent i akvarievand (evt. i en spand) da du på denne måde bevarer en del af bakteriekulturen og filteret er derved ret hurtigt aktivt igen.

Og skal du så lige have et velmenende råd med på vejen, så glem i første omgang alt om osmoseanlæg, kulfilter og lign. Har dine fisk ikke problemer i dagligdagen i form af kløen, rysten eller ser ud til at have et ubehag - specielt lige efter vandskift - så har du så absolut intet at bruge det til.
Koncentrer dig om 3 discus mere, reducer vandskiftene (og evt. pilleriet) og skift du trygt med temp. vand direkte fra hanen......roder du dig ud i alt for mange ændringer på en gang og det ikke lige spiller, har du ikke en chance for at se, hvor det går galt og så kan det gå hen og blive rigtig surt at holde discus.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål