Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 9000 Aalborg
Hej alle,

Jeg har har lige sat 6 Stendker discusfisk (10cm) i mit ny indrettede akvarium og synes at de virker noget skræmte og stresset. Spørgsmålet er så om det er helt normalt de første par dage eller har jeg gjort noget forkert? Jeg har endnu ikke tændt lyset og fiskene er endnu ikke blevet fodret her det første døgn.

Mit akvarie er 250l med en Eheim 350 spandpumpe, hvor gennemstrømningen er sat lidt ned. Som bundlag har jeg chiclidesand og desuden er der to lerpotter med hver sin amazonsværdplante. Herudover kører en iltsten. Temperaturen er 28C. Alt dette burde være OK!

Problemet er måske mine vandværdier. Før jeg købte fiskene læste jeg grundigt på Stendker's hjemmeside og ifølge dem kan stor set alt hanevand bruges i et discusakvarium (GH: 0-30, KH: 0-25, pH: 4.0-8.3 osv.). Stendker's egne værdier er: GH = 15, KH = 8, pH = 7 og vandtemperatur = 29-30C.

Jeg har selvfølgelig testet mine vandværdier før jeg kom fiskene i:
GH = 21
KH = 12
pH = 7.6
NH3 = 0.0
NO2 = 0.05 – 0.10 mg/l
NO3 = 20 mg/l

Min NO2 burde nok være mindre, men jeg læste på nettet, at discusfisk kan gå i NO2 op til 0.30 mg/l, så jeg tog chancen!!

Spørgsmålet er så om fiskene har fået stress af at komme fra Stendkers værdier og over til mine værdier. Her tænker jeg specielt på GH, KH, pH eller NO2? Såvidt jeg ved er fiskene blevet sat i mit akvarie efter alle kunstens regler.

Mvh,
Roland

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
Roland skrev:
Hej alle,

Jeg har har lige sat 6 Stendker discusfisk (10cm) i mit ny indrettede akvarium og synes at de virker noget skræmte og stresset. Spørgsmålet er så om det er helt normalt de første par dage eller har jeg gjort noget forkert?

Først engang :welcome: til "HAP"
Det er helt normalt og det tager ca. 1-2 uger før de er helt trygge ved de nye omgivelser. - har de lidt gemmesteder? evt. lig et billede ind af baljen.

Roland skrev:
Mit akvarie er 250l med en Eheim 350 spandpumpe, hvor gennemstrømningen er sat lidt ned. Som bundlag har jeg chiclidesand og desuden er der to lerpotter med hver sin amazonsværdplante. Herudover kører en iltsten. Temperaturen er 28C. Alt dette burde være OK!

Det ser ud til at vær ok, dog ville jeg ikke drosle den ned, jeg har kun gode erfaringer med kraftig cirkulation (jeg har omkring 5000l/time i mit eget)

Roland skrev:
Jeg har selvfølgelig testet mine vandværdier før jeg kom fiskene i:
GH = 21
KH = 12
pH = 7.6
NH3 = 0.0
NO2 = 0.05 – 0.10 mg/l
NO3 = 20 mg/l

Min NO2 burde nok være mindre, men jeg læste på nettet, at discusfisk kan gå i NO2 op til 0.30 mg/l, så jeg tog chancen!!

Hvad måler du med dråbe el. strips? ved et nystartet akvarie / tilførsel af mange fisk på en gang skal filteret virkeligt på arbejde og det er min erfaring at det tager ca. 2uger om at nedbryde NH3 til NO2, og yderligere 1-2 uger om at nedbryde NO2 til NO3

Ved nystartede akvarier skifter jeg altid 50%vand hverdag den første uge, derefter 25% hver dag i en uge og 3 uge skifter jeg 25% hver anden dag - overkill måske men jeg har kun gode erfaringer med det (jeg putter så også fisk i dagen efter det er startet op..
Hvor længe har akvariet kørt? - for du kan jo trods alt måle NO3

Roland skrev:
Spørgsmålet er så om fiskene har fået stress af at komme fra Stendkers værdier og over til mine værdier. Her tænker jeg specielt på GH, KH, pH eller NO2? Såvidt jeg ved er fiskene blevet sat i mit akvarie efter alle kunstens regler.

Jeg tror bare du skal vente og se tiden an, det du beskriver lyder helt normalt ved nye fisk. men vær sikker på du har lidt gemmesteder for jo mere kommer de frem.
Men vent en uge og se om de ikke bare lige skal falde til "HAP"

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Skal lyde et :welcome: her fra.

Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
:welcome: til Roland.

Kenn har jo så givet en ret fyldestgørende forklaring, så følger du den, skal det nok gå.

Svar med citat  

Hej alle,

Mange tak for velkomsten.

Svar til Kenn:

Akvariet har stået i ca 14 dage før fiskene kom i. Jeg startede med at give filteret noget bakterie-start og har sidenhen 'fodret' akvariet løbende, så bakterierne havde lidt at begynde på.

Grunden til at jeg har sat gennemstrømningen lidt ned på spandfilteret, er at jeg har læst på en anden danske hjemmeside, at det er bedre med lidt langsommere gennemstrømning, fordi det giver bakterierne bedre tid til at gøre deres 'arbejde'!

Alle mine test-sæt er dråbe-typen fra JBL.

Pt. står alle fiskene mest samlet i den ene ende – der hvor der er udløb fra filteret – men ser ellers OK ud. Jeg kunne evt. flytte de to lerpotter med planter op foran denne ende, så de kan gemme sig bag planter/potter!

Hvornår bør/kan jeg tænde for lyset og begynde at fodre – jeg regner med lidt i starten og så gradvis mere med tiden?

Mvh,
Roland

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
:welcome: Roland.

Lasse Johansen

Svar med citat  
Brugeravatar

Roland skrev:
Hej alle,

Mange tak for velkomsten.

Svar til Kenn:

Akvariet har stået i ca 14 dage før fiskene kom i. Jeg startede med at give filteret noget bakterie-start og har sidenhen 'fodret' akvariet løbende, så bakterierne havde lidt at begynde på.

Grunden til at jeg har sat gennemstrømningen lidt ned på spandfilteret, er at jeg har læst på en anden danske hjemmeside, at det er bedre med lidt langsommere gennemstrømning, fordi det giver bakterierne bedre tid til at gøre deres 'arbejde'!

Alle mine test-sæt er dråbe-typen fra JBL.

Pt. står alle fiskene mest samlet i den ene ende – der hvor der er udløb fra filteret – men ser ellers OK ud. Jeg kunne evt. flytte de to lerpotter med planter op foran denne ende, så de kan gemme sig bag planter/potter!

Hvornår bør/kan jeg tænde for lyset og begynde at fodre – jeg regner med lidt i starten og så gradvis mere med tiden?

Mvh,
Roland

Okay, jeg har også startet et 250l. med 54l. biofilter op hvor det har kørt ca. 1md også med filterstarter og fodring engang i mellem, men når så fiskene kommer deri går det stadig "galt" forstået på den måde at først stiger ammonium og derefter nitrit.
Et alm. selskabsakvarie med prydfisk er det en ok måde at gøre det på, men med discus og fodring med oksehjerter går det ikke.

Et eksempel mere. mit gamle 360l. kørte i ca. 2mdr. som planteakvarie med en masse småfisk, efter de 2mdr. prøvede jeg med discus og der kom alligevel en stigning i ammonium og nitrit selvom det jo skulle være "kørt ind"

Det er også helt korrekt, jeg mener man siger det bedste er 1-2gange akvariet volume i timen. men begrænser du en spandpumpe manuelt altså med en hane på udstrømmeren bruger dem bare mere strøm, så det bedste vil være at skaffe en spandpumpe med størst mulig filterkapacitet og så lav l/t som muligt, eller endnu bedre et stort biofilter - har man en gang haft det går man ikke tilbage til spandpumpe "HAP"

Lys omkring 8-12timer dagligt gerne i en fast rytme

Jeg ville fodre meget lidt for at være sikker på de spiser op (morgen og aften)

Svar med citat  

Hvad gør man så hvis jeg løber ind i samme problem med NH3 og NO2?

Svar med citat  
Brugeravatar

Roland skrev:
Hvad gør man så hvis jeg løber ind i samme problem med NH3 og NO2?

raverlution skrev:
Ved nystartede akvarier skifter jeg altid 50%vand hverdag den første uge, derefter 25% hver dag i en uge og 3 uge skifter jeg 25% hver anden dag

"HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: Hvidovre
:welcome: også fra mig

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål