Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 5330 munkebo
Hej,

Fik mine første discus for cirka 2 måneder siden. 8 stendker. 6-8 cm noget større nu.

Har haft fine tal og måler stadig nul nitrit. Men nitraten er begyndt at blive mere og mere lyserød.

Skifter 40 liter vand hver anden dag i mit 350 liter hjørneakvarium med indvendigt filter. Støvsuger bunden samtidig. Er nu begyndt at skifte 80 liter hver dag, for at se om det hjælper.

Min pumpe kører 1000 liter i timen. Ville det hjælpe at skifte til en der trækker 1500 liter i timen.

Eller er det simpelthen umuligt med indvendigt filter. Kan sige at jeg ikke kører med juwels filtre har skiftet til noget alm grovfilter, har den der med stenene i bunden, og filtervat i toppen. Kører med halvt osmose vand. ppm omkring de 200 og pH omkring de 6-6,5

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
Hej og :welcome: til "HAP"

Min erfaring er at man kan godt bruge de indvendige filtre men som du også selv oplever skal du skifte en del vand..

Tag og skift til en stor spandpumpe med stor filtervolume og kig ikke så meget på l/t det kan du ikke rigtigt bruge til noget.. eller endnu bedre baggrundsfilter eller biofilter efter opskriften her fra siden (kører jeg selv med og det fungerer bare) LINK

Men indtil du får noget bedre filter vil jeg mene du skal lave 2x 50% vandskift i ugen i stedet for
At hæve l/t vil ikke hjælpe dig noget snare tværtimod "sorry"

Godt Nytår "beer"

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  

Mange tak,

Hvis jeg skifter 40 liter den ene dag og 60 liter den anden, kan det så ikke gå? På den måde skifter jeg 100 procent af vandet om ugen. Grunden til at jeg foretrækker det er at mit osmosevand er koldt. Så med de mængder sænker jeg ikke temperatur for meget.

Hvis jeg skal lave et bio filter på et tidspunkt, hvordan ville i så rent praktisk gøre i mit jubel akvarium, kan man bruge det indbyggede overløb, og skal man lave hul i bunden?

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Hejsa og ja :welcome: til.

At du ikke måler nitrit, er så et godt tegn på, at din pumpe virker - men ikke hvor godt den virker.

Dine fisk er blevet større og du fodrer måske mere end, hvad du har gjort tidligere osv......sikkert er det dog, at din pumpe tilsyneladende ikke kan følge med længere og det skyldes nok mere indholdet (filtermaterialerne) end pumpen i sig selv - Om du trækker vand igennem Juwels originale filterkasse med gode materialer i, eller om du gør det samme igennem en Eheim (med de samme materialer) der står på gulvet, gør ikke den store forskel.

Du skriver så, at du har skiftet filtermaterialerne ud, men ikke rigtigt til hvad. I min optik er de der filtersvampe, grovtrævlet nylon og lign. ikke meget mere bevendt end, at det er noget mekanisk grovfiltrering og så snart der kommer lidt belastning på akvariet, kan det ikke følge med mere......så mit forslag vil helt klart være, at kører du med noget i den stil, så få det skiftet ud til det omtalte i dette link:
viewtopic.php?f=34&t=27

Baggundsfilter eller biofilter er helt klart nr. 1, men din Juwel kasse er ikke helt lille og kan med lidt "ombygning" sagtens bruges.....men behold nu den 1000 l/t - som Kenn skriver, gavner det dig ikke at få mere blæs igennem filtermaterialerne.

Og hvad du skal til af vandskift, til der er balance i akvariet, må være din egen vurdering - men helt sikkert er det, at i et balanceret akvarie (indhold, fodring osv.) som du har der, er et ugentlig vandskift på 20-25% rigeligt.

Svar med citat  

Tak for råd. Vil prøve at ændre indholdet i pumpen.

Lidt billeder fra baljen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  

Hvordan ville du rent praktisk gøre det i mit filterhus i hjørnet? Ligge keramik rør nederst med blå svamp oven på og så resten. evt. putte det i nylonsokker så det ikke ligger løst?

Kan se man kan købe pakker med en liter materiale i, er det nok?

Eller har du et bedre forslag?

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Hej godt nytår, jeg har også Juwel, har haft samme problem med de biofilter, det er vigtigt at du ser hvordan vandet kommer ind til filtermateriale, det kommer ind 2 steder midtvejs og fra top, så siporax eller ligende i begge halvdele, med lidt grovfilter forand begge.

Det virker for mig. jeg bruger ikke andet end en spand + det Juwels biofilter.

Med nytårs hilsen

Robin

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Dannyboyking skrev:
Hvordan ville du rent praktisk gøre det i mit filterhus i hjørnet? Ligge keramik rør nederst med blå svamp oven på og så resten. evt. putte det i nylonsokker så det ikke ligger løst?

Kan se man kan købe pakker med en liter materiale i, er det nok?

Eller har du et bedre forslag?

Robin er jo lidt inde på det......og ja, det er mange år siden, jeg har haft sådan et filter, men mener at kunne huske - og det kan sagtens være forkert - at rillerne (indsuget) nede på siden af kassen egentlig kun har betydning for vandgennemstrømningen til varmelegemet og derfor passerer stort set alt vandet gennem filtermaterialerne fra top mod bund......men uanset skal mellemrummet mellem nederste og øverste filtermaterialer nok bibeholdes.

Men jo, først en tynd grov svamp (2 cm) over filtermaterialet (det er så øverst i kassen) og så fyld resten af kassen med Eheim Substrat pro - det samme materiale som Siporax, men har en anden/mindre udformning og derved får du en større overflade/mere filtermateriale i pumpen. Og for at det skal være let at tage ud for rengøring, kan du lægge det i noget grovmasket filterpose ala den her fra Sera:
https://www.sera.de/de/sera-produktwelt ... eutel.html
Nr. 1 er mindre end nr. 2, men hvilken der passer bedst......men de koster ikke mange kr. så start evt. med en af hver.

Og vil du have et længere interval mellem rengøringen af filtermaterialerne (det er klart en fordel) så læg lidt filtervat øverst som du så skifter ind imellem.

Ellers et enkelt pænt akvarie "thums_up" der ikke umiddelbart bærer præg af for meget "skidt" i vandet.

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Her kan man se flowet :

http://www.juwel-aquarium.de/en/Product ... w-3-0.html

Svar med citat  

Robin skrev:

Takker,

Nu spørger jeg sikkert dumt. Men betyder det så at hvis jeg vil bruge den opsætning benny henviste til, så skal jeg faktisk vende den rundt. Eller er gennemstrømningen den samme i spandpumpen?

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål