Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked

Postnummer og by: 4300 holbæk
Hej.
Og sikke et spændende forum det her er.. Oprettede mig her for at læse et link der var vedhæftet fra en anden side, og er super imponeret over den viden, denne side emmer af.
Anyway så,har jeg holdt tanganyika (Tropheus) en del år, og har gået og luret på discus..
Skulle det prøves.. Og nu lader det til jeg får en 325 ledig.. Så har lige en del spørgsmål, som jeg håber der evt ville være nogen der kunne hjælpe med..

Hvis der skal Discus på matriklen her, skal det være i den nævnte 325.. Jeg havde tænkt mig et mellemfint mørkt grundlag, og så ellers nogen store rødder i akvariet. Og evt lidt muslingblomst som flydeplanter. Og ikke andet. Baggrund og sider er malet blå, og i det ene hjørne har jeg lavet et HMF filter med en 5 cm mellem måtte, bag måtten ligger ca 4-5L bioballs. Der ligger to PH bag, et i midten, og et i top.. De har begge udstrømning i toppen.. Der løber ca 1200L/T gennem filteret. Da jeg har haft Tropheus i er der både T8 rør, og led installeret som lyskilde, jeg har også et ubrugt varmelegeme bag filteret, som jo vil blive nødvendigt.

Ville dette set-up kunne bruges til en flok discus, akvariet står i mit soveværelses. (Ja her er ingen kæreste) og her er forholdsvist ro omkring akvariet.

Er det for meget lys..

Sidst men ikke mindst... Så synes jeg at det er en jungle hvad angår fisk.. Jeg har som sådan ikke noget behov for voldsomt farvet fisk, ville heller saste på de typer, hvor jeg ikke skal,installerer div osmose anlæg og andet, altså hvor de kan gå i helt almindeligt vand. Der vil være ugentligt vandskift, som hos mine Tropheus. Og nu kan jeg gost fornemme at min uvidenhed kommer imspil til disse fisk, for hvad ville være oplagt at prøve kræfter med.

Vil jo gerne når nørderiet tager overhånd som det har gjort med alle mine akvarie projekter ende op med fisk, jeg engang kunne være heldig at opleve leg hos..

Håber nogen kan give ldit indspark, eller evt linke til nogen gode links, med samme uvidende spørgsmål som jeg selv står i lige nu..

Mvh

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Hej velkommen til.

Ja du har jo holdt ikke så lette fisk en tid, bare husk Discus trives bedst i let surt kalkfattigt vand, dog er der kultur typer der fint kan gå i postevand. (Stendker typer osv.)

Hvis du læser lidt mere her på dette forum, vil du se at de fleste bruger omvendt osmose anlæg, til at finde det rigtige vand. Jeg personligt bruger 300-350 Ms Ph lidt under 7.0.

Ph på ca. 6.5 er super, da nitrifikation i filterene køre godt. En så lav Ph kan du kun holde stabil, med kalkfattigt vand, med stærkt reduceret karbonathårdhed.

Til slut, prøv at se hvordan de trives i dit hanevand, hvis ikke, så måske gå næste skridt.

Robin

Svar med citat  

Er nu ret sikker på der bliver ved at være Tropheus her hos mig..
Og jeg er også udemærket bekendt med at der er nogen vandparametere der skal kikkes på i forhold til bare at holde fisk i hårdt vand som hidtil.. Det har jo været nemt..
Men for at begynde på så sikker grund som muligt, og ikke stå og rode med noget jeg ikke endnu kender til, så er det også de absolut nemmeste kultur varianter jeg vil gå efter, og der skal helt sikkert læses op på noget der..

Men for pokker hvor kan det være lidt af en jungle.. Det her forum indikerer helt klart at nørde niveauet er i top, men det gør jo også der er en del forskelle i holdninger, til hvad der er det rigtige. (Hvilket jo er fedt med den her hobby... Den endegyldige facit liste findes ikke)

Men få finde en guide, hvad det i bund og grund kræves af hightech i og udenfor akvariet for at få det til at spille.. Har set et par steder hvor discus er smidt i et stue akvarie, både med vellykket resultat, og så sandelig også det modsatte.

Tusind tak for svar...

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
Larsciffer skrev:
Hvis der skal Discus på matriklen her, skal det være i den nævnte 325.. Jeg havde tænkt mig et mellemfint mørkt grundlag, og så ellers nogen store rødder i akvariet. Og evt lidt muslingblomst som flydeplanter. Og ikke andet. Baggrund og sider er malet blå, og i det ene hjørne har jeg lavet et HMF filter med en 5 cm mellem måtte, bag måtten ligger ca 4-5L bioballs. Der ligger to PH bag, et i midten, og et i top.. De har begge udstrømning i toppen.. Der løber ca 1200L/T gennem filteret. Da jeg har haft Tropheus i er der både T8 rør, og led installeret som lyskilde, jeg har også et ubrugt varmelegeme bag filteret, som jo vil blive nødvendigt.

Ville dette set-up kunne bruges til en flok discus, akvariet står i mit soveværelses. (Ja her er ingen kæreste) og her er forholdsvist ro omkring akvariet.

Hej og :welcome: til

Bundlag er jo en smagssag jeg syntes dog farverne på fiskende bliver pænere med et lidt lysere bundlag (selv har jeg Rådasand 0.8-1.2) og der er jeg glad for

Jeg er dog lidt i tvivl om dit filter, jeg har selv haft 2 hjørne HMF i mit tidligere 360l. akvarie og de kunne ikke holde til belastningen, og jeg vil mene (uden at have set billeder af dit filter) at de bioballs er spildt da vand løber den nemmeste vej dvs. bare lige i gennem måtten og ikke igennem dine bioballs,
For at få det til at virke, skal vandet kun kunne komme ind for neden og PH skal så sidde i toppen så er du sikker på vandet kommer igennem dine filtermaterialer "HAP"

Larsciffer skrev:
Er det for meget lys..

Nej bestemt ikke "HAP" - her har jeg omkring 31lumen pr. liter LED-lys

Larsciffer skrev:
Sidst men ikke mindst... Så synes jeg at det er en jungle hvad angår fisk.. Jeg har som sådan ikke noget behov for voldsomt farvet fisk, ville heller saste på de typer, hvor jeg ikke skal,installerer div osmose anlæg og andet, altså hvor de kan gå i helt almindeligt vand. Der vil være ugentligt vandskift, som hos mine Tropheus. Og nu kan jeg gost fornemme at min uvidenhed kommer imspil til disse fisk, for hvad ville være oplagt at prøve kræfter med.

Hvis du starter ud med Stendker er du rigtigt godt kørende, de er tæmme ligt hårdføre og den perfekte begynderfisk, men eller er der også Piwowarski og private opdrættere

Alle kurtur discus kan efter min mening gå i hanevand og her hvor jeg bor er hårdheden helt oppe på 21GH, så ingen problem "HAP"

Larsciffer skrev:
Håber nogen kan give ldit indspark, eller evt linke til nogen gode links, med samme uvidende spørgsmål som jeg selv står i lige nu..

Mvh

Her er der et par godt links hvor du kan læse lidt mere og Godt Nytår "beer"

LINK
LINK

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  

Hej Kenn

Og tak for svar..

Umildbart lyder det lovende hvad du skriver.
Må lige prøve at forklare mit filter.

Det er som sagt, et hjørne filter med en 5 cm måtte, PPI mellem
Jeg har bag måtten bioballs, som ligger ret kompakt, begge PH, ligger allerbagerste dvs sige det ene ligger lidt under midten,,og sidder på side glasset, og det i top sidder på bagglasset. Så vandet skal i min optik på en eller anden måde passerer gennem de bioballs for at nå de to PH..

Det har kørt i et år med ca 30 voksne Tropheus, så,der har været belastning på akvariet tidligere. Og de jeg rensede filteret efter et år, var det tydeligt at der havde været en eller anden form for filtrering fra de bioballs om de så udelukket har haft en alternativ mekanisk funktion skal jeg ikke sige. Men der har været ca 1200L/T gennem filteret, om det er overkill ved jeg ikke. Måtten har været ca 37*50*5 cm.
Og den har siddet ca 25 cm ud fra henholdsvise side, og bagside..
Håber det gav lidt mening. Ellers så prøver jeg at vedhæfte et billede fra en anden 325 jeg har kørende nu, det er taget ind fra siden, og har udelukket måtten, med en del måtte klippet i tern, derudover sidder der et indsug fra en spandpumpe jeg har koblet på også..

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 6330 Padborg
Arh ok, det var ikke sådan jeg forstod det "HAP"

Jeg har bare set flere med et hjørne HMF filter hvor de bare hælder bioballs ned bag og et ph i toppen men så er der næsten ingen (hvis der overhovedet er nogen) cirkulation igennem bioballs og så er det jo lidt spildt "wink"

576l. Move m. 160l. Biofilter

Reol m. 2x250l. og 2x 100l. m. 160l. biofilter i kælderen

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Hejsa og :welcome: til.

Det første og måske også det sværeste er nok egentlig, at uanset om man står som den erfarne eller nybegynderen, at man ikke får gjort det sværere at holde discus, end det i virkeligheden er.

Din indgangsvinkel lyder rigtig fornuftig og til den med blødt eller hårdt vand så er kulturtyperne i dag avlet så langt ud og væk fra de oprindelige krav, at de stort set over en kam sagtens kan holdes på alm. dansk hanevand......ja, mine kulturtyper har aldrig gået på andet, med mindre de var sat ind til avl.

Dit filter er jeg så heller ikke sikker på og sammenligne med Tropheus (dem har jeg også haft en del af) kan du ikke. Det er en helt anden verden og ikke mindst adfærd i forhold til discus og specielt fodermængden der skal til, gør en kæmpe forskel ved et filter.
Men problemet er jo da ikke større end, at det må tiden vise og kan filteret ikke helt følge med, er det jo da nemt at supplerer med en spandpumpe med lidt andre materialer i.

Den med for meget lys er en gammel skrøne, der ikke holder vand - der hvor problemet opstår, er, hvis man har et bundlag ala den sorte Merkur (tror jeg nok den hedder) fra Eldorado. Den reflekterer lyset og er der så lidt blæs på, er det, at det giver problemer, men det er grundet refleksionerne og ikke mængden af lys.

Og ellers er der vist bare pøj-pøj med projektet.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål