Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 2980 Kokkedal
Hej alle sammen og god påske,

Tak for medlemsskabet det er nogle interessante og seriøse tråde herinde.

Jeg står for at skulle anskaffe mit første Diskus akvarie, og har kun lidt erfaring med almindelige selskabsfisk.

Min tanke er at købe et Move 360 liter akvarie. Jeg vil gå efter halvvoksne fisk Stender fisk og vil med tiden gerne have 6 - 8. Jeg har ingen yngel planer, og er i tvivl om 8 bliver for mange i det antal liter.

Da jeg starter fra bunden er der frit valg, om det skal være spandepumpe eller biofilter. Jeg ønsker den bedste løsning så jeg ikke skal skifte ud undervejs. Jeg vil være meget taknemmelig for specifikke råd til bedste filter løsning.

Jeg bor i Kokkedal, og tager gerne i mod anbefalinger til hvor fisk bedst indkøbes evt. privat.

DBH Martin

Svar med citat  

Postnummer og by: 2450 København
Hej Martin, god påske og velkommen her :D

Jeg vil ikke skrive meget, om hvad du skal gøre, der er mere erfarende brugere her inde, men 6 fisk vil være en god lille flok, 8 kan også gå med et godt filter og 30% vandskift 2 x om ugen. Her er der delte meninger, jeg mener dog en flok på 8 giver god trykhed, da discus er en flok fisk. Biofilter er No1, en god spand med UV-c er også en løsning.

Held og lykke med alt.

Mvh. Robin

Svar med citat  

Hej Robin,

Mange tak for dit hurtige svar.

Jeg er klar over at der kan være forskellige meninger og holdninger, og vil meget gerne gøre brug af den ekspertise der er samlet i dette forum.

Hvis det er en fordel at benytte biofilter, vil det være ærgerligt at købe spandepumpe for flere tusinde kroner.

Jrg håber andre vil byde ind med gode råd og erfaringer.

DBH Martin

Svar med citat  

Jo men et godt Biofilter løber hurtigt op, ca 3 x dyre end den her spand, jeg bruger den selv og til den pris, kan jeg kun anbefale den,

https://www.sera.de/en/products/in_cate ... ve-uv.html

Sera 400 L til en lille tusse, med indbygget UV-c, der dog ikke har så stor effekt, men den holder vandet klart og algefrit. Der kan altid komme lidt alger der sidder fast her og der.

Har selv brugt den model i lidt over et år, har kun roser, super pumpe til prisen.

Mvh. Robin

Svar med citat  

Hej Robin,

Tak for Info og link.

Som sagt starter jeg fra bunden, og har intentioner om at skulle have dette setup i mange år frem.

Prisen er selvfølgelig ikke uden betydning, men vil gerne starte ud med den optimale løsning.

Jeg har selvfølgelig søgt information, og det lader til at der er lidt religion i om man vælger biofilter eller spand.

DBH Martin

Svar med citat  

Nej da et godt Biofilter er mange gange bedre, men også en dyr løsning, dit akvarie er bygget til Biofilter, så er det Benny, der er admin. her inde du skal ha tips fra, han er expert i biofilter løsninger, størrelse og indhold.

Mvh. Robin

Svar med citat  

Hej Robin,

Tak for dit svar, jeg håber Benny ser mit opslag.

DBH Martin

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2740 Skovlunde
Hej Martin, nr 1 er sump filter, og et Move akvarie er jo forboret med huller, så det vil i dit tilfælde være bedst med et sådan, du er iøvrigt velkommen hos mig hvor jeg kan vise dig både sump og spandfilter, og du kan også få yderligere råd m.m. Omkring det at holde discus. Kontakt mig på PB !

Svar med citat  

Jeg har sendt dig en privat besked

Svar med citat  

Uhhha det turde jeg ikke guppy er spooki, haha nej pjat, du har lige vundet i lotto, bedre hjælp finder du nok ikke "grine"

God fornøjelse, Robin "thums_up"

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål