Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål

Forumregler

Denne kategori er forbeholdt spørgsmål fra dig som er helt ny i discushobbyen, eller som måske oven i købet kun tænker på at starte.

Vi har alle stået med de samme problemer og spørgsmål helt fra starten, og vi vil opfordre dig til at kikke trådene igennem, inden du skriver. Der er gode chancer for, at spørgsmålet allerede er stillet af andre, og at svaret står klar til dig.

Finder du ikke det du søger, så skriv dit spørgsmål så klart og tydeligt som muligt, og gerne med en ”rammende” overskrift, så andre senere kan have nytte af det.

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked

Postnummer og by: 2980 Kokkedal
Robin skrev:
Uhhha det turde jeg ikke guppy er spooki, haha nej pjat, du har lige vundet i lotto, bedre hjælp finder du nok ikke "grine"

God fornøjelse, Robin "thums_up"

Ja, hvor heldig har man lov at være og så i nærheden.
Det er rette sted at være med den interesse.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Hej Martin og :welcome: til.

Expert er godt nok en ordentlig en at få lagt på sine skuldre "scared" - tak for tilliden Robin.
Selvfølgelig vil jeg da hjælpe dig med råd og vejledning, men at se tingene i funktion er ubetinget nr 1 og da Bjarne nu har tilbudt at vise sagerne frem, vil det helt sikkert give dig en bedre forståelse end at få det serveret på skrift.....det udelukker selvfølgelig ikke spørgsmål efterfølgende. "wink"

Dog vil jeg alligevel bidrage en smule, så du ikke får startet ud med et biofilter (hvis det er der valget lander) der ikke er det glas værd, det er lavet af.
Lad være med at bruge penge på de filtre Akvastabil tilbyder til deres akvarier - de er ganske enkelt konstrueret forkert og effekten er derfor meget ringe......det kan gøres meget bedre.

Lidt link så du har lidt i bagagen og ikke er helt på bar bund, når du Bjarne lukker op for fortællergenet:
viewtopic.php?f=34&t=41
viewtopic.php?f=34&t=1094

Svar med citat  

Hej Benny,

Jeg er glad for at du så mit opslag. Jeg har faktisk tidligere læst de 2 links som du har vedhæftet. Det der kan være lidt svært på nettet, at vide om det der er lagt op rent faktisk også er god information.

Så er det jo godt at Robin fortæller du er manden man skal have fat i "HAP"

Min viden er som sagt meget begrænset, og vil gerne komme bedst muligt fra start. I linket tages der udgangspunkt i et 250 liter akvarie, kan jeg bare gange op procentuelt når biofilter skal passe til 360 liter ?

Har du også et bud på pumpe som er så støjfri og driftsikker som muligt.

Mange tak for dit skriv det er jeg glad for.

DBH Martin

Benny skrev:
Hej Martin og :welcome: til.

Expert er godt nok en ordentlig en at få lagt på sine skuldre "scared" - tak for tilliden Robin.
Selvfølgelig vil jeg da hjælpe dig med råd og vejledning, men at se tingene i funktion er ubetinget nr 1 og da Bjarne nu har tilbudt at vise sagerne frem, vil det helt sikkert give dig en bedre forståelse end at få det serveret på skrift.....det udelukker selvfølgelig ikke spørgsmål efterfølgende. "wink"

Dog vil jeg alligevel bidrage en smule, så du ikke får startet ud med et biofilter (hvis det er der valget lander) der ikke er det glas værd, det er lavet af.
Lad være med at bruge penge på de filtre Akvastabil tilbyder til deres akvarier - de er ganske enkelt konstrueret forkert og effekten er derfor meget ringe......det kan gøres meget bedre.

Lidt link så du har lidt i bagagen og ikke er helt på bar bund, når du Bjarne lukker op for fortællergenet:
viewtopic.php?f=34&t=41
viewtopic.php?f=34&t=1094

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Martin 1971 skrev:
Min viden er som sagt meget begrænset, og vil gerne komme bedst muligt fra start. I linket tages der udgangspunkt i et 250 liter akvarie, kan jeg bare gange op procentuelt når biofilter skal passe til 360 liter ?

Man har altid sagt min. 20% af akvarie volumen brutto og det har noget at gøre med, at filteret først og fremmest skal have en størrelse, der kan rumme "overløbsvandet" fra akvariet i tilfælde af strømsvigt, men også samtidig kan indeholde en hvis mængde filtermaterialer, så der reelt også bliver gjort en markant forskel i forhold til en spandpumpe.
Du skulle jo så ud fra de 20% kunne klare dig med et 85 liter akvarie, men så lander du i den der med for lidt filtermaterial, så i dit tilfælde er et 128 liter et godt valg (hvis det kan være i skabet) og så lav det som et 3 kammer filter.

Driftsikker og støjfri, så er Eheim Compact pumperne et godt valg og sådan lige et skud fra hoften, så er den mellemste på 600 l/t den der passer ind i forhold til volumen både i akvariet og i filteret, men jeg er bange for, at den "dør" en del grundet løftehøjden, så du skal nok over i modellen 1000 l/t. Den er så lige voldsom nok, men den kan skrues ned, eller du kan sætte en UV ind på slangen, så snurrer det stille og roligt.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Martin 1971 skrev:
Hej alle sammen og god påske,

Tak for medlemsskabet det er nogle interessante og seriøse tråde herinde.

Jeg står for at skulle anskaffe mit første Diskus akvarie, og har kun lidt erfaring med almindelige selskabsfisk.

Min tanke er at købe et Move 360 liter akvarie. Jeg vil gå efter halvvoksne fisk Stender fisk og vil med tiden gerne have 6 - 8. Jeg har ingen yngel planer, og er i tvivl om 8 bliver for mange i det antal liter.

Da jeg starter fra bunden er der frit valg, om det skal være spandepumpe eller biofilter. Jeg ønsker den bedste løsning så jeg ikke skal skifte ud undervejs. Jeg vil være meget taknemmelig for specifikke råd til bedste filter løsning.

Jeg bor i Kokkedal, og tager gerne i mod anbefalinger til hvor fisk bedst indkøbes evt. privat.

DBH Martin

Hej Martin og :welcome:
Nu er du jo allerede hjulpet godt på vej og et biofilter vil du aldrig fortryde "wink"
Held og lykke med det :skål:

Lasse Johansen

Svar med citat  

Hej Lasse,

Mange tak det er et meget interessant forum.

Det er dejligt at man kan hjælpe hinanden det sætter jeg meget pris på.

DBH Martin

Svar med citat  

Hej Benny,

Mange tak for din anvisning den vil jeg gemme og bruge.

Jeg må lige finde ud af hvor stor en sump der kan være i møblet, og det er rigtig god viden at have at det Akvastabil laver kan gøres bedre.

Jeg takker mange gange for dit input.

DBH Martin

Benny skrev:
Martin 1971 skrev:

Man har altid sagt min. 20% af akvarie volumen brutto og det har noget at gøre med, at filteret først og fremmest skal have en størrelse, der kan rumme "overløbsvandet" fra akvariet i tilfælde af strømsvigt, men også samtidig kan indeholde en hvis mængde filtermaterialer, så der reelt også bliver gjort en markant forskel i forhold til en spandpumpe.
Du skulle jo så ud fra de 20% kunne klare dig med et 85 liter akvarie, men så lander du i den der med for lidt filtermaterial, så i dit tilfælde er et 128 liter et godt valg (hvis det kan være i skabet) og så lav det som et 3 kammer filter.

Driftsikker og støjfri, så er Eheim Compact pumperne et godt valg og sådan lige et skud fra hoften, så er den mellemste på 600 l/t den der passer ind i forhold til volumen både i akvariet og i filteret, men jeg er bange for, at den "dør" en del grundet løftehøjden, så du skal nok over i modellen 1000 l/t. Den er så lige voldsom nok, men den kan skrues ned, eller du kan sætte en UV ind på slangen, så snurrer det stille og roligt.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Boardindeks » Pasning og pleje » Begynder spørgsmål