Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Info » Discus oplevelser fra det store udland

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Postnummer og by: 5500, Middelfart
maack skrev:
Mine er begyndt som forventet og lovet, at farve mere ud på selve kroppen (rød). De gik i pH 7,5 og jeg fik at vide at hvis jeg havde en pH på mellem 6,5 og 6,9, så ville farverne blive rigtigt flotte (tips til dig Samuel). Jeg vil prøve at tage nogle nye billeder om et par dage, og ligge ind i min tråd. Men da de åbenbart kommer fra et område som ligger meget tæt på hinanden, kan de jo være søskende (dine og mine) "HAP" "HAP"
Men det er altså også noget svært noget når der skal sammenlignes på billeder. Hvilket lys har jeg over baljen og hvad har du. Hvilket kamera har jeg og hvad har du, hvilke blænde, ja jeg kan blive ved.

Hvad gør du for at sænke ph'en ? "HAP"

Vi lærer noget nyt, hver dag !

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Hejsa

Nu ved jeg ikke hvad maack gør, men en af de mest anvendte og simple måder at sænke pH på, er ved at anvende spaghnum. Spaghnumen kan placeres i dit filter eller i en af konens nylonstrømper og lægges direkte i akvariet. Anvendelse af spaghnum giver også den ekstra effekt, at det mørkfarver vandet og dermed gør et VF akvarie endnu mere lig discus fiskenes naturlige biotop.

Husk spaghnumen SKAL være ugødet.

I velassorterede akvariebutikker kan spaghnum også købes i granulatform, som nogle syntes er lettere at have med at gøre.

Svar med citat  
Brugeravatar

Jeg har selv spagnum i mit pumpe kammer. synes ikke det har den effekt jeg gerne vil have. måske i større klump klyne kan gøre det ?

Det skal vel også mere til, vandet er jo "lidt" hårdere her i danmark "knocked"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 7600 Struer
Tilslutter mig i koret...super flotte discus :)

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Hej igen

Når du vil have større effekt end spaghnum (og andre organiske midler som f.eks. rødder, ellekogler og div. blade) kan give i dit ledningsvand, skal du nok over i brug af regn- eller osmosevand og evt. tilsat syre. Når jeg bruger syre er det Phosphorsyre, men det er jo ikke "legesager", så det kræver omhu og godt måleudstyr, at bruge den slags.

Svar med citat  
Brugeravatar

HDFatboy skrev:
Hej igen

Når du vil have større effekt end spaghnum (og andre organiske midler som f.eks. rødder, ellekogler og div. blade) kan give i dit ledningsvand, skal du nok over i brug af regn- eller osmosevand og evt. tilsat syre. Når jeg bruger syre er det Phosphorsyre, men det er jo ikke "legesager", så det kræver omhu og godt måleudstyr, at bruge den slags.

Jeg er ikke meget for at lege med syre "neutral" Jeg prøver at putte en større klump klyne i mit biofilter og ser hvad der sker "HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
½ osmose og ½ hanevand (hanevand: mS 850 og ph 8,4) og så 100 gram tørvegranulat pr 100 liter vand lagt i pumpekammeret (biofilter)

Og her er så resultatet:
Vedhæftet fil:
_DSC0002-001.JPG

Det er med andre ord unødvendigt at bakse rundt med det syre....men det kræver selvfølgelig, at man er villig til at give prisen for en ordentlig kvalitet tørv.
Jeg springer disse havecentre over og køber mit i 25 kg sække hos CC.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Brugeravatar

Benny skrev:
½ osmose og ½ hanevand (hanevand: mS 850 og ph 8,4) og så 100 gram tørvegranulat pr 100 liter vand lagt i pumpekammeret (biofilter)

Og her er så resultatet:
Vedhæftet fil:
_DSC0002-001.JPG

Det er med andre ord unødvendigt at bakse rundt med det syre....men det kræver selvfølgelig, at man er villig til at give prisen for en ordentlig kvalitet tørv.
Jeg springer disse havecentre over og køber mit i 25 kg sække hos CC.

Benny, har du nogen ide om hvad effekten med tørv-granulat er i alm. hanevand ?
hvad giver du for sådan en 25kg sæk hos cc ? "HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Bering skrev:
Benny, har du nogen ide om hvad effekten med tørv-granulat er i alm. hanevand ?

Det afhænger jo en del af værdierne i hanevandet, men i Sønderborg vand er det noget, der ligner et fald på 0,5-0,7.

Bering skrev:
hvad giver du for sådan en 25kg sæk hos cc ? "HAP"

Det er ved at være et par år siden, jeg købte et par sække, så den aktuelle pris må du hellere tage med Martin.....Fragtpriserne har ændret sig og det smitter jo nok lidt af "sad"

Svar med citat  

Postnummer og by: 5492 Vissenbjerg
Nu ved jeg godt du lige har smidt rigtig mange penge efter de fisk og at konen måske står til sko før du står til mere akvarieudstyr "wink" Men jeg ville med så fine fisk ofre lidt mere og så få et osmoseanlæg der kan lave en masse vand, så du kan gøre noget lign. hvad Benny gør, min erfaring med fynsk vand og så sænke med granulat/spagnum er ikke gode. Jeg har gjort det med syre, men jeg tvivler altså på at du får den ned med spagnum...

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Boardindeks » Info » Discus oplevelser fra det store udland