Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Info » Discus oplevelser fra det store udland

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Limfjordens Perle.
Postnummer og by: 7900 Nykøbing Mors
Benny skulle have nye fisk til sin stuebalje, og når vi nu har en sponsor, som leverer både VF og kulturfisk i, hvad vi mener er den bedste kvalitet, der fås i Europa, ja så kunne jeg sgu ikke sige nej til chancen for at komme med på en ”smuttur” til Helge Musstopf og Diskus-Markt i Løbnitz/Leipzig.

Vi havde fået lov at komme en time før åbningstid, og med eet minuts præcision blev der rykket i håndbremsen i Bennys Audi uden for butikken. Det var præcis 11 timer efter at jeg havde forladt min varme nordjyske seng kl. 03 om morgenen.

Men enhver form for rejsesløvhed blev nu lynhurtigt blæst væk, da vi trådte ind i en RIGTIG stor og RIGTIG flot akvarieforretning. – Desuden fik vi næsten øjeblikkeligt en stor kop kaffe i hånden, og er nogen i tvivl, så laver de altså STÆRK kaffe i Leipzig.
Vedhæftet fil:
DSC_0564.jpg

Og så blev vi ellers inviteret på en times ”sightseeing” blandt alle herlighederne, og Helge svarede åbent og imødekommende på alt, hvad vi havde fantasi til at spørge om.
Og det VAR stort og det VAR imponerende! Række efter række af reoler med gnistrende klart vand i store, og helt bogstaveligt talt ”hysterisk” rene og velholdte akvarier. Ligegyldigt hvor vi kikkede var der god plads til sunde, ”smilende” discus i topkondition.

For ”dælen” altså, - der er nogle danske fiskepushere, som burde tage ned og lære et par ting eller tre.

Ved åbningstid begyndte kunderne at dukke op, og da Helge fik travlt med dem, havde vi rig lejlighed til at tøffe rundt selv med mundvandet dryppende fra alle 4 hager. (Altså min ene og Bennys tre. "wink" )

Fiskene:
Kulturfisk først – jeg har meget lidt forstand på dem, så Benny må evt. underholde med beskrivelser, fancy navne og hvad I ellers gerne vil vide. Men så vidt jeg kunne se, så var der alt. Sunde, flotte fisk i klare farver og struttende af velvære. - Der var ikke noget at pege fingre af nogen steder.

Og de vildtfangede. – Vores besøg var aller sidst på sæsonen, så jeg kan ikke sige at akvarierne bugnede af snesevis af fisk fra hvert eneste fangststed i Amazonas.
Men lad mig sige det på den måde, at med de fisk der gik som ”sæsonens sidste”, så kan hverken snestorm eller dræbende blikke fra ”fru Blues” holde mig væk fra Leipzig, når den næste sæson starter med nye forsyninger.

Jeg ønsker mig da somme tider plads til et par nye fisk.- Dernede ønskede jeg mig plads til ALLE fiskene.

Benny købte en forførende flok livlige, unge Rio Moju´er, som jeg er sikker på, at I kommer til at se mere til i deres nye 900 liters hjem – ellers bliver I i hvert fald snydt.
Vedhæftet fil:
1.jpg

Og mig selv. Joh altså! - Inden jeg kørte hjemmefra, havde jeg jo højtideligt lovet både mig selv – og især fru Blues – at tegnebogen ikke skulle op af lommen. ---- Men for F… da altså! Jeg var ”Alice in Wonderland”, og lige foran næsen på mig gik en Red Curua hun. Så rød og så smuk som de kan findes, og hun havde oven i købet sin maskuline alfa-han svømmende omkring sig hele tiden. UHA! som de da tiggede om at komme med hjem. - Og det kom de så. - Man skal være god ved dyr.
Vedhæftet fil:
2.jpg

Oprindelse og karantæne:

Både kulturfisk og vildtfangede sælges dels i butikken og dels på en-gros basis til andre akvarieforretninger.

Alle kulturfisk er fra partsejede farme i Asien, hvor avlsarbejde, kvalitet og sundhed er under streng kontrol. Ingen tilfældige eller fremmede fisk finder vej til forretningen
Og de vildtfangede bliver ikke bestilt hjem på ”tilbudslister” fra tilfældige eksportører. Alle sendinger bliver udvalgt i Sydamerika – enten af Helge selv eller en Japansk forretningspartner. Ingen ”junk fisk” her -topkvalitet hele vejen igennem.

Alle fisk gennemgår samme grundige karantæne og behandling, inden de sættes til salg i butikken eller på hjemmesiden, - og her må jeg indrømme, at jeg i hvert fald lærte noget.
Ved ankomst sættes de i tilberedt vand, som det de er vant til, og NEJ! De bliver ikke, som jeg havde forventet, behandlet med en masse stærkt og bredspektret antibiotika.
De får en lille smule Esha2000, og efter en uges fred og ro får de en mild saltkur (100 g. pr 100 liter vand).
Faktisk giver det god mening. Man kan sagtens bombe dem med antibiotika, og slå alle de bakterier ihjel, som i øjeblikket er i vandet. – Ved næste vandskift kommer der ny forsyning af bakterier – fiskene har ikke ”lært” at modstå dem, - og så er det forfra med medicinflasken.
Den milde saltdosis skader ikke fiskene, men den er ubehagelig og unaturlig nok til at ”vække” fiskens immunsystem og sætte det i alarmberedskab, så der udvikles naturlig modstandskraft mod de nye bakterier.
Ikke lige vores normale tankegang, men nu har jeg to gange fået supersunde og 100 % problemfri fisk fra Helge, så jeg vil skrive under på, at metoden virker.
I den sidste del af karantænen vænnes fiskene til almindeligt hanevand, ganske enkelt fordi det er hvad de fleste af dem kommer i hos køberne.

Filtrering:

Filtreringen var et kapitel for sig.
Jeg er vist ”filter nørd”, og har i årevis prædiket om Siporax – Siporax og mere Siporax.
Og hvad så vi så? FILTERSKUM!!!! og sgu ikke spor andet end filterskum.
12 store ”biofiltre” med indbyggede varmespiraler og blokke af filterskum holder de imponerende 42000 liter discusvand glitrende klart og rent. Og selv på trods af en ”befolkningstæthed” som er væsentligt over hvad vi har i baljerne, så er 1/3 vandskift ugentligt nok til at holde fiskene i topform.
UV er normalt ikke nødvendigt, men bruges som supplement, i situationer hvor lageret er ekstra stort.

Nu har jeg set skumfiltre to store steder på en måned. Først hos Stendker, og nu hos Helge. Jeg må indrømme, at jeg nok måske nok er en stædig rad, men når jeg tænker på alt mit filterhalløj til sølle 3000 l vand, så skal jeg altså have lavet et forsøg eller to, for at se om det virkeligt kan gøres så simpelt.

Evaluering:

Jo! Lepzig er da en smule af vejen, når man bor i DK. - men det er altså turen værd.
Jeg er helt sikker på at Benny er lige så glad for hans Moju flok, som jeg er for både mine 2 smukke nye Curuaer og de røde Nhamundaer, som jeg købte hos Helge sidste år.
Så anbefalingen er helt klart at fylde bilen med discustosser og så komme af sted. I får fisk i en kvalitet, som I ikke finder på vores breddegrader, og i får en kanon oplevelse.
OG - Når i er brugere hos os, får i en kanonrabat oven i handlen, for jo selvfølgelig var vi da også ”på arbejde" for jer.

Rabataftale med Diskus-Markt:

Som bruger på Discushobby.dk får du 15 % på fisk købt i butikken.
Alt hvad du skal gøre er at bede Lone om et af vores rabatkort, som du fremviser ved betaling.
Rabatten kan ikke kombineres med andre rabat / udsalgs tilbud (”Easter days” o.l.) og gælder ikke for fisk købt over internettet.
Så tag der ned, og få dine nye superfisk til en superpris.

Vedhæftet fil:
_DSC0027.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0028.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0026.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0023.JPG

Vedhæftet fil:
DSC_0571.jpg

Vedhæftet fil:
_DSC0025.JPG

Vedhæftet fil:
DSC_0565.jpg

Vedhæftet fil:
DSC_0566.jpg

Vedhæftet fil:
DSC_0568.jpg

Og fiskebillederne må tale for sig selv:

Vedhæftet fil:
123.jpg

Vedhæftet fil:
1234.jpg

Vedhæftet fil:
12345.jpg

Vedhæftet fil:
234.jpg

Vedhæftet fil:
_DSC0014.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0015.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0016.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0017.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0018.JPG

Vedhæftet fil:
_DSC0020.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Blues.
-------

Rigtige mænd har Heckler :-)

-------------------------------------------------------
Never let them see you sweat. "Colin Powell"

Svar med citat  

Ja endnu engang sidder man jo og bliver helt grøn af misundelse , som du nævner så er der godt nok nogle fiske pushere herhjemme som kunne lærer lidt af Diskus-Markt , der er jo nærmest mere rent og iorden end hjemme hos en selv "grine" og der er der godt nok mange rigtigt fine Discus , og tillykke til både dig og Benny med de nyindkøbte eksemplarer.

Og igen sidder man og studser over filtreringen at det virkelig kan lade sig gøre så simpelt , jeg må da indrømme jeg har lært en del af jeres 2 artikler herinde med hensyn til fodringen og filtreringen , jeg er selv ny inde for akvarie verden , men når man bliver rådet og vejledt så er det jo nærmest raket videnskab noget af det man skal have bare for at drive et akvarie , og det syntes jeg jeres 2 sidste artikler får manet godt og grundigt til jorden "wink"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: Hvidovre
Super inlæg Blues men skulle jeg komme med lidt, så skulle det
da lige være at du nu er til salt og skumfiduser. "grine"
Sidder bare og tænker på om så ikke også en spandpumpe er
godt nok til sølle 900l vand. "?"
Jo der er sku stof til eftertanke på jeres rejese rundt i Tyskland
og det er jo også rart at få bekraftet at hans billeder taler sandt.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
NiklasCph skrev:
Og igen sidder man og studser over filtreringen at det virkelig kan lade sig gøre så simpelt , jeg må da indrømme jeg har lært en del af jeres 2 artikler herinde med hensyn til fodringen og filtreringen , jeg er selv ny inde for akvarie verden , men når man bliver rådet og vejledt så er det jo nærmest raket videnskab noget af det man skal have bare for at drive et akvarie , og det syntes jeg jeres 2 sidste artikler får manet godt og grundigt til jorden "wink"

Joo - man bliver nok lidt overrasket, men det skal så måske også lige med, at uanset om det er hos Diskus-Markt eller hos Stendker, så er filtrene altså STORE og selv om det på papiret ikke er den store overflade, der er i sådan en blå måtte, så bliver det alligevel til en del overflade, når filtrene er oppe i den størrelse.

Nu Blues så var kommet lidt på udebane i forhold til kulturfiskene, så vil jeg da godt lige supplere lidt.
Jeg gik målrettet efter VF, men man kan jo ikke lade være med at kigge, når noget ser godt ud og det må man altså bare sige, at det gør (også) kulturfiskene i den butik. Modellerne spænder stort set over hele paletten lige fra den alm. Pigeon over noget Heckel Cross til f1 på VF og ingen steder var der bare det mindste anstød til slinger i valsen......Fiskene stod friske og livlige - og ingen steder var der "opfundet" et navn, fiskene ikke rigtigt kunne leve op til og det jeg så rigtig godt kunne lide, var, at når der stod 12 cm, så var fiskene altså 12 cm (det gælder så også for de andre størrelser) og i flere tilfælde var fiskene faktisk større end det opgivne, så trenden med at få medregnet en halvspist myggelarve og skyggen efter fisken, er ikke noget Helge gør i.

Så for de af jer der har hang til asiater, er det ganske enkelt et rent slaraffenland.

Helge så også frem til at møde flere af Discushobbys brugere i Dortmund og ikke nok med at vi fik rabatten i butikken med hjem........han skulle også nok give en fair behandling (læs: god pris) i Dortmund.

Svar med citat  

fantastisk artikel rockon rockon

den biks skal helt klart lige kodes ind på gps'en når jeg skal ned syd over

billede 1234 er det lago grande??

Svar med citat  
Brugeravatar

Langebæk skrev:

billede 1234 er det lago grande??

Ja nu ligner de jo hinanden lidt mere på billeder end IRL "oops"

Jeg tror ikke, at der var så mange Lago Grande tilbage, og mener faktisk, at det var Nhamunda (Maracanha - måske ???) blå.

Blues.
-------

Svar med citat  
Brugeravatar

simming skrev:
Super inlæg Blues men skulle jeg komme med lidt, så skulle det
da lige være at du nu er til salt og skumfiduser. "grine"
Sidder bare og tænker på om så ikke også en spandpumpe er
godt nok til sølle 900l vand. "?"
Jo der er sku stof til eftertanke på jeres rejese rundt i Tyskland
og det er jo også rart at få bekraftet at hans billeder taler sandt.

Rolig nu Ivan. "wink" Skumfiduser skal stadig grilles og salt skal på fritter "grine"
Som udgangspunkt altså. Jeg skrev at jeg ville lave et forsøg "wink" og som Benny skriver, hvis filtrene skal måles i kubikmeter, så har jeg slet ikke plads.

Du har aldrig set mig skrive, at en (ordentlig) spandpumpe er nogen dårlig løsning. "wink"

Billederne taler sandt nok, men omsætningen er hurtig. Bennys Moju´er nåede slet ikke at komme til salg.

Blues.
-------

Svar med citat  

Postnummer og by: 8200 Aarhus N
Tillykke med de nye VFer. Det er godt nok ud til, at butikken er et besøg værd, bare ærgeligt at der er så langt.
Jeg kan se at du har fået helt styr på det med kameraet. "cool"
M.v.h. Jens

Svar med citat  
Brugeravatar

Knage skrev:
Tillykke med de nye VFer. Det er godt nok ud til, at butikken er et besøg værd, bare ærgeligt at der er så langt.
Jeg kan se at du har fået helt styr på det med kameraet. "cool"
M.v.h. Jens

NOPE - De fleste billeder er Bennys. "grine"

Der er sgu ikke så langt Jens. Overnatning med morgenmad for ca. 40 € (Se hans hjemmeside) og så tager du konen med ud at spise "Sauerkraut" om aftenen.

Jeg var jo lidt dårligere stillet. - Der er sgu ikke så meget ved at sidde og kigge Benny dybt i øjnene over to lys på et bord. "wink" Så det var bare med at komme hjem.

Blues.
-------

Svar med citat  

Postnummer og by: 2620 Albertslund
Det ser bare ud til at være en super butik "yummy"

der er en video her af nogle af fiskene i butikken. super fisk andet kan man vist ikke sige "beer"

http://www.youtube.com/watch?v=WiLW7kopQBI

Jeg går også og tænker på at få nogle nye fisk, og havde faktisk tænkt på at tage derned, men er ikke meget for at tage derned selv. For det første er det eneste jeg kan sige på tysk ich heise Niklas, og for det andet så er jeg en fattig studerende, og hvis jeg skulle køre derned alene uden et par andre til at dele benzin udgifterne med så ville der være råd til væsentlig færre discus. Så jeg håber virkelig meget at der vil komme en fællestur til discus markt i løbet af forår eller sommer :helpme: :helpme: :helpme:

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Boardindeks » Info » Discus oplevelser fra det store udland