Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Teknik » Gør det selv

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Geografisk sted: Fyn
Postnummer og by: 5800 Nyborg
Hej jeg har et 170 L. Akvarie og denne her gang vil jeg gerne prøve at lave en sump. Jeg har et 45 L akvarie som skal bruges. Jeg har været inden og læse og kigge rigtig meget på forskellige setup og har fundet frem til at jeg vil prøve med et wet/dry sytem. Jeg har købt mig 3 plastkasser på 5L.

Senest rettet af RPJ 13/09/2017 23:20, rettet i alt 1 gang.

Svar med citat  

RPJ skrev:
Hej jeg har et 170 L. Akvarie og denne her gang vil jeg gerne prøve at lave en sump. Jeg har et 45 L akvarie som skal bruges. Jeg har været inden og læse og kigge rigtig meget på forskellige setup og har fundet frem til at jeg vil prøve med et wet/dry sytem. Jeg har købt mig 3 plastkasser på 5L.

Planen er så er i den øverste kasse skal der være vat og næste kasse flitersvamp og sidste kasse biobolde og det samme i første rum i akvariet under kassen. Det næste rum er jeg lidt i tvivl om hvad der skulle i!? Flitersvamp/biobolde? Havde os tænkt på om jeg skulle have en hurtig voksende plante i!? Det sidste rum skal der være varmelegeme og pumpe.

Er meget i tvivl om hvor stort pvc rør jeg skal bruge? Ville 25 mm være nok? Eller skal der mindre eller større til? Af pumpe har jeg forestille mig en ehiem compacton 1000, ville den være passende eller skulle der en mindre eller støre til?
Akvariet bliver malet sort på bund og sider og kommer til at være et barbunds Akvarie det første lange stykke tid ihvertfald.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2700 brønshøj
hejsa
der er nok mange meninger om hvordan det skal laves
men her for du min
jeg ville finde en større sump
i sumpen ville jeg føre skillerum længere op så er der plads til meget mere filtermatrialle
de 5 liters plastik kasser over højre skulder
en eheim 1000 er for stor pumpe til den størrelse akvarium og sump
et 25 mm rør er mere ind rigeligt
køb noget ordenligt filtermatrialle

god fornøjelse hilsen søren

Svar med citat  

Test

Svar med citat  

Hej Søren.Jamen det ved jeg næsten godt at der er og det er os kun fint, for det gør jo nemlig man høre det fra mangle vinkler. men ja okay, er den for lille i forhold til akvariet? grunden til jeg har valgt at prøve kræfter med denne her måde er jeg har læst at den skulle være rigtig effektiv og ilte vandet rigtig godt. Men ja havde godt tænkt den nok godt kunne være for stor! Men ville måske os bare være nærvøs for at en mindre ville have svært ved løfte højten? Nu er jeg ikke helt sikker på hvor højt det hele bliver endnu, men det kommer jo hurtigt op på over en meget i alt. I forhold røret, hvad ville være optimalt? Jeg har bare læst man skal have dobbelt så stort som pumpe slangen og vil gerne have det så lydløst som muligt og driftssikkert. Og tusind tak for dine indput indtil videre. Mvh Rasmus

Svar med citat  

Har af en eller anden grund ikke kunne sende mit svar her inden!? Så derfor så sent svar.

Håber der er andre som vil byde ind med noget. "homie"

Svar med citat  
Brugeravatar

hej rasmus
grunden til jeg vil ha sumpen større er at der kan være mere filter materiale i
jeg syntes når du nu er i gang kan du lige så godt lave det så godt som muligt den smule det bliver dyre at lave kommer igen mange gange ved større trivsel for fiskene og mindre dødsfald
på din tegning over sumpen kan du måle rummene og se hvor mange liter du for plads til og så kan du prøve med en tegning hvor glas går næsten helt op forskellen er rimlig stor på samme akvarium

det med kasserne syntes jeg er noget skidt hvis det er for at ilte vandet kan du lægge en ilt sten i første rum det vil give lige så meget vil jeg mene bare mere lydløst
jeg køre selv med en kasse (et lille akvarium )før sump det er en super god løsning det vil jeg til en hver tid gøre den bruger jeg til et slags forfilter inden vandet kommer i sumpen jeg har 10 cm blå filtersvampe i den

din eheim 1000 syntes jeg er for stor fordi dit akvarium er lille til den pumpe der er rimlig piv på den og så var det larmen den medføre jeg var lidt bange for
du kan være heldig du sætter noget sammen og det spiller med det samme men du kan også drives til vandvid af larmen og det sker mest når der er meget vand i gennem filteret

der er maser af tråde med sump her på siden læs dem igennem der er også beskrevet det at få lydløse sump "wink"

bare giv den gas og spørg så meget som muligt jo bedre sump for du når du har valg det ud som du mener du kan bruge

søren

Svar med citat  

Jamen det giver selvfølgelig mening med større sump= mere filter materiale. Er nemtop på jagt efter det bedst mulige setup til akvariet. Og jeg vil da lige prøve at få målt op på hvor stor forskel der vil være. rockon

Og i forhold til de kasser. Der er det ikke kun iltningen men har os læst og set at det skulle være en rigtig go og effektiv måde at få filtreret vandet og få en go kultur op at køre på.

Jeg kan sagtens se at ehiem 1000 er temmelig stor til Akvariet, men jeg kunne jo bare sættet den på det laveste som er 400 Lt. Og kan bare være lidt bange for hvis jeg går ned i pumpe størrelse at så stå ikke at have kræft nok til løftehøjden!?

Vil os gerne lige høre i forhold til det med overløbet, 25 mm bliver det alt for meget? Og hvad ville i bruge? Har somsagt os tænkt på at ville have en plante i det minderste rum også enten plante den i groftbund grus/sten eller i legakuler eller lavesten.. er det en helt tosset ide? "dum"

Men ja du kan tro jeg læser og kigger på youtub med forskellige sumpe setups :helpme: det gode i alt det her er jeg har ikke travlt med at få det sat op! Jeg vil være helt sikker inden jeg går ordenligt igang! Så jeg får købt det rigtige og alt sån noget "homie"

Svar med citat  
Brugeravatar

Hej igen
Om filter materiale ligger i kasserne eller i sumpen gør ingen forskel

Eheim 1000 er en rigtig god pumpe den bruger bare mange watt

Jeg tror jeg havde brugt et 20 mm rør
Til sump til den størrelse akvarium

Hvis det var mig lavede jeg det med 2 rør til sump
et med en hane og et uden er kun sikkerheds rør
Søren

Svar med citat  

søren svensson skrev:
Hej igen
Om filter materiale ligger i kasserne eller i sumpen gør ingen forskel

Eheim 1000 er en rigtig god pumpe den bruger bare mange watt

Jeg tror jeg havde brugt et 20 mm rør
Til sump til den størrelse akvarium

Hvis det var mig lavede jeg det med 2 rør til sump
et med en hane og et uden er kun sikkerheds rør
Søren

Jamen ville en ehiem 600 være go nok?

Ja okay. Kan godt være man skulle gøre det med to rør på 20!?

Og hvad med det med planter i sumpen? "surprised"

Altså jeg er vildt glad for din hjælp indtil videre Søren! :thx:

Er der slet ikke nogen andre som også har noget at byde ind med? "dealer"

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Teknik » Gør det selv