Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Jeg fik så i dag et nyt discusblad og i det er der en ret interessant artikel omkring fodring af vores små og store pokaler.....og ja, selvfølgelig vil jeg da godt dele.

Artiklen lægger ikke skjul på, at der er skrevet mangt og meget omkring rigtig og forkert fodring af vores discus og heller ikke at det uanset hvordan den vendes og drejes, ikke kan undgås, at fodringen bliver et kompromis, da vi ikke har en chance for at fodre 100% naturligt.
Der sammenlignes med den kæmpe industri der er indenfor unaturligt foder til hunde og katte - og hvad vores discus angår, så er det egentlig ikke anderledes.

Men hvad er så egentlig op og ned:
Myggelarver er det tætteste vi kommer på naturligt foder, da de også findes under de tropiske himmelstrøg.
Krebsdyr som artemia, krill, mysis osv. er egentlig ok, men da det for de fleste typers vedkommende handler om saltvandsdyr og vores discus lever i ferskvand, er dette foder altså heller ikke naturlige foderemner.
Oksehjerter er så den sværeste at tackle i forhold til gode grunde som foder og den eneste positive grund til dette foder er, at fiskene vokser hurtigt grundet den høje andel af proteiner, men det er så også grundet den høje andel af proteiner, at de opdrættede discus generelt er større og federe end de vildtfanget.
Min tilføjelse til oksehjerterne er så, at der jo ikke fodres med rene oksehjerter, men et miks hvori der er blandet fisk, grøntsager, vitaminer og andet godt.

Så er der tørfoderet:
Og her er der både hvad angår flager og granulat uanede muligheder for producenterne til at fremstille et produkt fyldt med naturlige råstoffer tilsat vitaminer, farveforstærker og smagsstoffer - og ja, det kunne være en lækkerbisken for vores discus, men er det ikke, da disse produkter er fyldt med fiskemel, bindemiddel og diverse tilsætningsstoffer og specielt tilsætningsstofferne er kritiske for vores fisk og svære at gennemskue.
Ikke alle produkter er lige dårlige og der er da også et tip til at undgå de værste: Tag 2 lign. produkter (eks. 1 liters dåser) fra hver sit firma i hver sin hånd. Den tungeste er den med mest reel foderværdi og den letteste er den med flest ligegyldige usunde tilsætningsstoffer.

Og så var der den med overfodringen:
De fleste hobbyakvarister vil deres fisk det bedste og det fører så til overfodring.

Små og unge discus har brug for mere foder og skal fodres flere gange dagligt. Anbefalet er maks. 5 gange dagligt og ikke større portioner end der er spist op på 5 minutter.
En 3 mdr. gammel discus på ca. 6 cm har behov for foder i størrelsesordenen 5% af sin egen kropsvægt dagligt og en discus i den størrelse vejer ca. 20 gram.
Jo større en discus bliver, jo mindre foder har den behov for i forhold til kropsvægten. En voksen model der vejer mere end 100 gram, har behov for 2-3% af sin kropsvægt dagligt fordelt over 2 fodringer.

Disse "vægtbehov" er selvfølgelig listet i forhold til, at fiskene får et foder, der dækker deres behov og altså ikke foder fra den lette bøtte fordi det var den billigste og den letteste at bære hjem.

Og uanset hvor meget i så protesterer, så er ovenstående et uddrag af de væsentligste punkter i artiklen og ikke et udtryk for min holdning. "wink"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2700 brønshøj
Fodring af discus er der mange forskellige meninger om
Nok noget de fleste ikke kan blive enige om "sorry"

Overfodring føre kun til dårlig vand vi har nok alle prøvet at give for meget mad
Spørgsmålet er vel også om fiskene vokser bedre med et par gange mere foder

Jeg ville allerhelst fodere med levende foder
Men det er for dyrt når man skal købe det

Sjovt nok er myggelarver naturligt foder Men mine discus er kræsen så det er de ikke så meget for

Søren

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Hej Benny
Tak for deling "HAP"
Det er jo nærmest en religion og bølgerne kan gå højt. Men et spændende emne og jeg fravælger ikke oksehjerte blandt en varieret menu, selvom man kan risikere at blive kaldt dyre mishandler..

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Jeg er så gået 100 % fra at fodre med oksehjerter, og mine fisk vokser ganske flot uden. "HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

lars8000 skrev:
Jeg er så gået 100 % fra at fodre med oksehjerter, og mine fisk vokser ganske flot uden. "HAP"

Med hvilken begrundelse er du gået væk fra oksehjerter og hvad er det alternative foder så. "?"

Svar med citat  

Benny skrev:
lars8000 skrev:

Med hvilken begrundelse er du gået væk fra oksehjerter og hvad er det alternative foder så. "?"

Grunden er at det jo er et unaturligt foderemne for discus, og så alt snakken om det evt. ikke er godt på den lange bane. Så det kommerikke i baljerne mere.

Jeg fodrer med andet som artemia, mysis, myggelarver og en masse hjemmelavet seafood-mix , en super opskrift jeg fik af Sune ovre på den "anden kanal"

Om oxehjerte er skadeligt aner jeg ik, jeg gider bare ikke bruge tid på det.

Svar med citat  
Brugeravatar

Lars hvor meget af det du fodere med findes i naturen hos discus
Søren

Svar med citat  

søren svensson skrev:
Lars hvor meget af det du fodere med findes i naturen hos discus
Søren

meget lidt "HAP" men jeg skriver blot jeg ikke fodre med oxehjerter, og det går fint uden, at andre fodre med det er sikkert fint også...jeg har ikke fodret med det i mange måneder, og mine discus er altså blevet pænt store alligevel.

Svar med citat  
Brugeravatar

Ikke for at ødelægge tråden eller det skal handle om oksehjerter
Men jeg tænker hver gang der er nogen der skriver noget om oksehjerter negativt

Hvorfor har de den mening "?"
Har ikke hørt om nogen endnu der er gået væk fra oksehjerter og deres discus fisk for det meget bedre

Føler lidt jo flere gange at man nævner noget negativt om et foder jo mere Tror nogle der er noget om det "sick"

Tænker også hvis man ikke kan få en fisk til at trives
Er det næsten for nemt at give foder skylden

Kan godt lide tanken om at give fisk det de lever af der hvor de kommer fra
Men er det muligt "dealer"

Og så lige en sidste en synes jeg kender en hel del ret dygtige discus holder
Og der er ikke nogen af dem der er gået væk fra oksehjerter og her taler jeg om nogen med mange års erfaring

Har selv lavet et mindere forsøg med at undgå oksehjerter i 2,5 /3 mdr der så jeg ikke noget specielt godt forsøget skulle nok have varet længere
Men jeg synes fiskene mistede lidt af æde lysten til sidst i mit lille forsøg

Søren

Svar med citat  
Brugeravatar

Du ødelægger ikke noget Søren "wink" pointen i artiklen er, at ligegyldigt hvad vi discusholdere gør, så bliver det aldrig naturligt......og min pointe med at refererer fra artiklen er at få debatten "hvad gør folk og hvorfor gør de det"

Som skrevet lægger artiklen ikke skjul på, at der allerede er skrevet meget omkring rigtig eller forkert fodring og det rykker artiklen ikke ved, men den rykker jo nok lidt ved alternativerne - altså alternativerne til eks. oksehjerter som folk villigt bruger, men som altså heller ikke er naturligt foder.

Personligt har jeg brugt oksehjerteblandinger i mere end 20 år og ja, det bliver jeg ved med. Jeg har på intet tidspunkt kunnet konstaterer, at mit foder har været årsag til sygdom af hverken den ene eller anden art og sågar "Folkesygdommen" flagellater/hulsyge der ellers indikerer, at den er gal med foder/vitamin indtagelsen hos fiskene.....ja, de enkeltstående tilfælde kan jeg tælle på den ene hånd og de har alle drejet sig om flagellater og det på fisk der ikke rigtig har fungeret i flokken.
Modsat den "succeshistorie" har jeg for år tilbage efter fodring med levende myg kunnet konstaterer, at den så var gal med indvoldsorm, så den "lækkerbisken" til naturligt foder har mine fisk siden været forskånet for.

Hvad folk så fodrer med eller tror på, er selvfølgelig helt op til den enkelte, men jeg forstår ikke tankegangen med, at man er modstander af et produkt og samtidig glad tilhænger af noget "jeg tror nok" brygget sammen i bryggerset uden den mindste viden omkring "dækker det egentlig fiskenes behov" og ligeså glad supplerer man "hjemmebrygget" med noget billigt indkøbt granulat, der på ingen måde er målrettet discus.

Hvad man så gør, nævner artiklen desværre ikke noget om - ud over at fodre varieret - men den siger da helt klart, at alternativet til eks. oksehjerter (som mange vælger) ikke er at gå over til hylden med tørfoder og så tro, at nu er alt bare godt.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder