Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked

Postnummer og by: 2770 kastrup
Lidt ligesom Søren forsøgte også jeg på et tidspunkt at undgå okse hjerte.
Havde nok lyttet lidt for meget til dem som kaldte det dyremishandling.
I løbet af kort tid spist de simpelthen mindre og mindre.
Og hjemmelavet seafood eller hvad man nu vælger at kalde det, er vel lige så
unaturligt et foder.
Idag fodrer jeg varieret med okse hjerte, artemia, mysis og granulat til morgenmad.
På den måde håber jeg at få dækket deres basale behov.

mvh Kim.

Svar med citat  

Postnummer og by: 5492 Vissenbjerg
Selvom jeg har brugt en masse forskelligt foder må jeg altså også sige at jeg synes oksehjerte er et godt og gennemtestet foder, som ofte er det bedste som hovedingrediens i en varieret fodring.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8700 Horsens
Har prøvet at fodrenogle unger fra 5 cm til +20 cm med hoved foder Artemia og slet ingen oksehjerte.
Gik fint og de voksede lige så godt som på kvali Oksehjerte.

Benny ham opdrætteren i var nede ved i Israel. Bruger han ikke udelukket granulat???

VH Jan P.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
moltrup32 skrev:
Selvom jeg har brugt en masse forskelligt foder må jeg altså også sige at jeg synes oksehjerte er et godt og gennemtestet foder, som ofte er det bedste som hovedingrediens i en varieret fodring.

Jeg er helt enig, det er også min erfaring... :goodpost:

Lasse Johansen

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 2740 Skovlunde
Lasse.j skrev:
moltrup32 skrev:

Jeg er helt enig, det er også min erfaring... :goodpost:

Jeg kan også tilslutte mig dette "!" Og det er den måde jeg fodre på "wink"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Jan P skrev:
Benny ham opdrætteren i var nede ved i Israel. Bruger han ikke udelukket granulat???

Jo, det siges godt nok - men som skrevet i referatet fra turen, stod der også 2 skabsfrysere i lokalerne..... Nej, jeg åbnede dem ikke og skal derfor ikke kunne sige, hvad de indeholdt, men jeg tvivler på, at de stod der for opbevaring af tørfoder.

Svar med citat  

Postnummer og by: 5492 Vissenbjerg
Jan P skrev:
Har prøvet at fodrenogle unger fra 5 cm til +20 cm med hoved foder Artemia og slet ingen oksehjerte.
Gik fint og de voksede lige så godt som på kvali Oksehjerte.

VH Jan P.

Jeg har også fodret fisk op på mysis og ørredpiller, og det gik også rigtig fint, men sidste gang jeg havde discus endte jeg alligevel med at bruge hjerte som hovedfoder. Det er let at få fat i, fiskene vil gerne have det, de vokser godt på det, og jeg oplevede ingen problemer med flaggelater, så hvorfor skulle man ikke bruge det...
Jeg ved godt at mange andre har nævnt det før, men det kan altså godt få pulsen lidt op hos mig, hvis nogen skriver at det skader fiskene, og at det er usundt for fiskene på den lange bane osv. Det er klart at folk oplever problemer med at fodre fisk op på hjerte, 90% fodres vel op på det, så skal der være nogle der får problemer. Min påstand vil være at det ikke har en dyt med hjertet at gøre, med mindre det har ligget og forurenet vandet.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
moltrup32 skrev:
Jeg har også fodret fisk op på mysis og ørredpiller, og det gik også rigtig fint, men sidste gang jeg havde discus endte jeg alligevel med at bruge hjerte som hovedfoder. Det er let at få fat i, fiskene vil gerne have det, de vokser godt på det, og jeg oplevede ingen problemer med flaggelater, så hvorfor skulle man ikke bruge det...
Jeg ved godt at mange andre har nævnt det før, men det kan altså godt få pulsen lidt op hos mig, hvis nogen skriver at det skader fiskene, og at det er usundt for fiskene på den lange bane osv. Det er klart at folk oplever problemer med at fodre fisk op på hjerte, 90% fodres vel op på det, så skal der være nogle der får problemer. Min påstand vil være at det ikke har en dyt med hjertet at gøre, med mindre det har ligget og forurenet vandet.

:goodpost:

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Søren,

Ikke for at ødelægge tråden eller det skal handle om oksehjerter
Men jeg tænker hver gang der er nogen der skriver noget om oksehjerter negativt

Hvorfor har de den mening
Har ikke hørt om nogen endnu der er gået væk fra oksehjerter og deres discus fisk for det meget bedre

Mine fisk har det nok ikke bedre end dine nej, men jeg tror ej heller dine fisk har det bedre end mine selvom jeg undgår at fodre med oxehjerterne.

Jeg har bare en flot vægst på mine fisk uden hjerterne, og derfor ser jeg ingen grund til at fodre med dem.

Ja det foder jeg bruger altså grønlandske skalrejer og blåmuslinger, artemia osv lever ikke i Amazonas, ligesom dine oxehjerter nok ej heller svømmer rundt i floden derovre, så er det jo godt vi selv kan vælge hvad foder vi giver vores fisk hver især.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
lars8000 skrev:
Ja det foder jeg bruger altså grønlandske skalrejer og blåmuslinger, artemia osv lever ikke i Amazonas, ligesom dine oxehjerter nok ej heller svømmer rundt i floden derovre, så er det jo godt vi selv kan vælge hvad foder vi giver vores fisk hver især.

Det er jo lige præcis pointen med tråden (altså det frie valg) og ved at folk fortæller om sit valg og erfaringen med det valgte var ønsket, at vi kunne få en saglig debat der reelt belyser fordele og ulemper både den ene og den anden vej og forhåbentlig kunne det så give et korrekt billede af, hvad der er op eller ned.....og ja, forhåbentlig være en hjælp til de knap så erfarne discusfolk.
Du er selv tidligere i tråden inde på "alt snakken om det evt. ikke er godt" og du ved faktisk ikke, om den holder vand - og lige præcis "alt snakken" kommer meget langt hen af vejen fra folk, der ikke har og aldrig har holdt discus.....og til at støtte op om de folk er der så nogle få forretningsdrivende, der ikke handler med oksehjerter og ja, de ser selvfølgelig en gevinst i at holde føljetonen kørende.

Mener du, at du har fundet de vise sten med din foderblanding, så fortæl om blandingen, fortæl hvordan dine fisk har udviklet sig på foderet (væksthastighed, kropsform, farver osv.) og et par billeder hvis nu folk for alvor skal overbevises, er altid en god ting.

En saglig debat Lars er til gavn for alle, men bliver debatten lidt mavesur, så springer folk fra og ingen bliver oplyst, hvilket ikke er til gavn for nogen. "wink"

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder