Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Et nyt granulatfoder hvor man har sigtet efter, at foderet skal være så tæt på, hvad discus lever af i naturen.

Jeg er jo så ikke den varmeste fortaler for tørfoder, men ser det alligevel som et fornuftigt alternativ til sådan en gang ”en gang imellem fodring” og da jeg syntes, dette produkt lød spændende, købte jeg 1 liter, da vi var på udstillingen i Dortmund og her får i så min oplevelse med foderet.

Først sammensætningen:
Fisk og fiskeprodukter, bløddyr og skaldyr (inkl. krillmel 4%), alger 12%, vegetabilske biprodukter (inkl. hvidløg 5%), korn, vegetabilsk proteinekstrakt, grøntsager (inkl. koncentrat fra rød peber 0,2%), frugt, gær, olie og fedtstoffer, mineralstoffer (inkl. zeolit 1%).
Vitaminer, provitaminer og kemisk veldefinerede stoffer med tilsvarende virkning (og så en lang række af forkortelser og formler jeg ikke forstår)
Farvestoffer: Astaxanthin 60 mg/kg og Antioxidanter.
Analytiske bestanddele: råprotein 48%, råfedt 8%, træstof 3%, vand 8%.

Foderet er let synkende og går altså ikke til bunds med det samme og da jeg så kører med overløb og ikke er interesseret i, at det suser ned i filteret, lægger jeg det i blød i en lille skål en ½ times tid før fodring og resultatet af denne iblødsætning er så, at en meget lille del lægger sig i overfladen (men synker ret hurtigt), noget svæver med strømmen rundt nede i vandet men uden at falde til bunds, noget går hurtigt til bunds og specielt den svævende del har fiskene stor fornøjelse af og denne ”laginddeling” gør faktisk, at alle får uden at skulle kæmpe for det.
Jeg kan så ikke påstå, at fiskene bare fløj ombord. De første par fodringer var det lidt kigge an, men da der ikke var fodret i rå mængder ordnede mallerne hurtigt sagen og fra 3-4 fodring fik fiskene øjnene op for, at det faktisk kunne spises og i dag snupper de det med velbehag…..og det lidt sjove ved den sidste del er, at de kun får det serveret 1 maks. 2 gange ugentligt.

Jeg måtte så bløde en 100 kr. for 1 liter, men så er bøtten også med et fint låg, der kan drejes, så man ikke skal lukke helt op for herlighederne……men foderet fås også i både 5 og 10 liters spand og så er liter prisen sikkert væsentligt reduceret.

Tropical Discus Gran Wild ser jeg i dag som et ganske fornuftigt tilpasset foder, der passer ind i mit fodersystem. Jeg kommer aldrig til at fodre med det som fuldfoder, men som en afvekslende variant hænger den nok på fremadrettet.

Og hvorfor sidder jeg så og nedfælder alt dette.
Jo, først og fremmest fordi jeg er en af dem, der på sin vis gerne vil tilbyde mine fisk et alternativ til vådfoderet bare en gang imellem og her mener jeg, at jeg har fundet foderet, der kan fodres med uden, at det absolut skal bruges nærmest dagligt for at fiskene gider æde det og ja, så har det også været meget oppe i den senere tid med ”hvad er naturligt foder” og her er da trods alt gjort et hæderligt forsøg på at skabe en naturlig sammensætning.

Og skal vi så lige for sammenligningens skyld tage et alternativ produkt med ind over, så er her sammensætningen på et pænt brugt foder – ja, også brugt af dem der sværger til det naturlige. "locked"
Fiskemel, hvede, ristede sojabønner, majsgluten, gær, levertran, tørrede alger.
Vitaminer: Den er meget kortfattet til noget A, B-komplex, D og E.
Farvestoffer: Astaxanthin 75 mg/kg og Paprika.
Bestanddele: råprotein 60%, råfedt 9%, fiberstoffer 0,9%, calcium 2,2%, fosfor 1,7%, vand 6%.

Og se så denne smøre som en oplysning der udelukkende er målrettet det, at vi er her for at dele en fælles hobby. "wink"

Svar med citat  

Geografisk sted: Nordjylland
Postnummer og by: 9440 Aabybro
Tak for info. "HAP"

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Det skal da prøves "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 8000 Aarhus C
Interessant, det lyder til at være et godt produkt.

Svar med citat  

Postnummer og by: 8600 Silkeborg
Fin beskrivelse tak for det, bruger Tropicals D-50 plus Granulat i forvejen og den er mine fisk ret så ville med så vil helt sikkert prøve denne nye variant også. Måske man kunne være heldig med at den kan købes på Vejle Messen i næste måned.

Hilsen Lars

Svar med citat  

Postnummer og by: 8600 Silkeborg
Nu har jeg lige været inde og nærlæse lidt omkring foderet, er det ikke mere målrettet WF discus og andre vildtfangede fisk?

Citat fra Discus Markt.

"Tropical Discus Gran Wild
Innovatives und außergewöhnliches, zutatenreiches Futter in der Form langsam sinkenden Granulats mit dem Zusatz von Algen, Krill und Früchten; es dient der täglichen Fütterung wilder Diskusfische und anderer anspruchsvoller Fischarten aus Wildfang."

Svar med citat  
Brugeravatar

Lars E skrev:
Nu har jeg lige været inde og nærlæse lidt omkring foderet, er det ikke mere målrettet WF discus og andre vildtfangede fisk?

Et eller andet skal de jo skrive for at fremhæve/forklarer, at her er et nyt produkt/ny variant.....En discus er jo en discus og ernæringsmæssigt adskiller Vf og kultur sig nok ikke, så mon ikke at Wild bare er et udtryk for, at her er man gået efter det naturlige.

Svar med citat  
Brugeravatar

Foderet er så blevet præmieret på Interzoo 2014 - de nærmere detaljer kender jeg så ikke, men med en præmiering er det nok ikke helt skævt det foder.
Vedhæftet fil:
wildgran.jpg

Og så sad jeg og tænkte, at det ville være fedt, hvis nogen af jer andre der bruger tørfoder af en eller anden slags, kunne listes til at lave et emne alla det her (ny tråd) med det tørfoder i bruger (flager eller granulat)
Ikke at vi skal til at kåre det bedste foder, men det ville være en god info at have for dem, der interesserer sig lidt for, hvad det egentlig er, fiskene får stoppet i hovedet. Og for den helt nye ville det sikkert også være rart med andres erfaring, inden den første bøtte skal betales ved kassen.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Benny skrev:
Foderet er så blevet præmieret på Interzoo 2014 - de nærmere detaljer kender jeg så ikke, men med en præmiering er det nok ikke helt skævt det foder.

Er der andre der er kommet i gang med at bruge dette nye foder "?"

Lasse Johansen

Svar med citat  

Postnummer og by: 3300 frederiksværk
Hej jeg bruger sak energy 3, som jeg har købt over nettet hos en tysk forhandler. Efter at mine discus flyttede til et støre hjem, nægtede de at indtage sak granulat, så jeg vil da prøve discus gran, men hvis det flyder, er det jo ikke godt at bruge i en foderautomat når man har overløb. Jeg tænker på ferietiden, hvor foderautomaten er i gang.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder