Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked

Postnummer og by: 2300 S
Har fodret 6 røde turkis discus på ca 6 måneder med frostfoder. Hoveddelen er SV2000 som de spiste okay.
Da jeg skulle have nyt foder i CC så købte jeg SV 2000 supercolor og resultatet var en lynhurtigt rød farvning af fiskene - næsten for overvældende.
Når jeg fodrer med alm sv2000 og røde myg etc er de ikke særlig interesseret men de spiser. Når jeg giver dem supercolor går de helt amok og kommer faktisk op og slås om fodret.
Jeg er faktisk blevet lidt skeptisk over farvningen af fiskene, syntes det er lidt for meget.
Er der nogen der kender fodret og har erfaring? Kan selvfølgelig spørge hos CC men nu forsøger jeg jer først.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Har brugt SV 2000 i en del år efterhånden, men har ikke samme oplevelse som dig. Bruger både den alm. og Supercolor og synes, at Supercolor giver et løft til deres naturlige farver, men lige netop uden at det bliver overdrevet og ser unaturligt ud.
Jeg gør så det, at jeg skærer foder op i tern og har begge varianter i samme bøtte, så når der fodres, får de begge varianter samtidig og de går lige villigt på den ene som på den anden.

Prøv at droppe fodringen et par dage og start så evt. op igen som ovenstående.

Svar med citat  

Det som egentligt er min mulige bekymring er hvad der er tilsat SV2000 supercolor - der kan farve fiskene så hurtigt.
Tror du at dette tilsætningsstof kan betyde noget for de blå farver der ligger i fiskene a la dit navnefoto?
Måske overreagerer jeg men jeg ønsker absolut ikke at selve farvetegningen skal forsvinde i en rød farvning.

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Begge varianter er som basis det samme foder......Supercolor er så tilsat Astaxanthin og Cantaxanthin - begge dele udelukkende farvegivende og ganske uskadelige for fiskenes vel og vel.
Og som skrevet tidligere er det ikke tilsat i en mængde, der farver alle farver postkasserøde. Og for at det i det hele taget skal have en effekt, skal der være et rødt potentiale i fiskene - en brun fisk vil fremstå mere rød, men en ren blå fisk vil ikke blive rød og de blå aftegninger i dine RT vil vedblive at være blå.

Jeg tror, at det i dit tilfælde handler om, at fiskene har nået en størrelse, hvor farverne begynder at blive mere fremtrædende og i samme omgang har du fodret helt godt med Supercolor og så har du sikkert oplevet forandringen ske ret hurtigt.

Svar med citat  

Tak Benny. "beer"

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Boardindeks » Pasning og pleje » Foder