Tilmeld    Log ind    Forum    OSS

Boardindeks » Pasning og pleje » Discus generelt

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked

Postnummer og by: 2450 København
Ja ser mange af jer har en del planter, ser også godt ud og er måske næsten lige så spændende som fiskene. At holde planter med kulsyre anlæg, stor lumen på lys osv. koster en del, ja koster nok dobbelt op, så jeg går lidt mod strømmen her og ofre de ekstra penge på fisk og udstyr hvor jeg prøver at optimere forholdene for mine fisk.

Ikke at jeg også vil holde planter, har bare ikke råd til begge dele.

Mvh.

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: 8940 Randers SV
Robin skrev:
Ja ser mange af jer har en del planter, ser også godt ud og er måske næsten lige så spændende som fiskene. At holde planter med kulsyre anlæg, stor lumen på lys osv. koster en del, ja koster nok dobbelt op, så jeg går lidt mod strømmen her og ofre de ekstra penge på fisk og udstyr hvor jeg prøver at optimere forholdene for mine fisk.

Ikke at jeg også vil holde planter, har bare ikke råd til begge dele.

Mvh.

Tja, så dyrt er det nu heller ikke. Cirka en tusse om året i Co2 og gødning. LED lyset købte jeg ikke pga planterne ,men fordi de er billigere i drift, da jeg skulle skifte lysstofrør hvert år og selvfølgelig de højere watt. "dollar"
CO2 anlægget er ikke kun godt for planterne skyld. Tænker fiskene godt kan li en stabil pH "wink"

Lasse Johansen

Svar med citat  

He he ja du har ret, men CO2 er gift for vores fisk, også i små mængder, du kan sammenligne med at ryge 20 smøger hver dag

Svar med citat  
Brugeravatar

Postnummer og by: Hvidovre
Kan du ikke lige forklare det nærmere Robin det lydder som om du har en kæmpe viden ,og jeg er meget nysgerrig "beer"

Svar med citat  

Jo Ivan, men jeg ved da ikke mere en dig, når du ryger vil kvælstof erstatte ilten i blodet, det same sker med CO2.

http://www.jensvbruun.net/Interesser/Ak ... 20fisk.htm

Det kan læses her under, Ilten skal ind i fiskene.

Mvh.

Svar med citat  
Brugeravatar

Nå jeg troede du vidste meget mere øv

Svar med citat  

Haha, der er nok mange der ved mere, min teori er bare at I et Discus Akvarie, men temp c. på 29-30, hvor mange planter har det svært, iltmængden er stærkt reduceret pga. den høje temperatur. At man skal passe på ved CO2 tilførelse og at styre PH med CO2, er en fejl, kun ved lidt lavere temperatur og mange planter, vil det måske være en god ide.

Bare mine 5 cent.

Mvh.

Svar med citat  
Brugeravatar

Vi er så absolut ikke enige om den men sådan er det jo "grine"

Svar med citat  
Brugeravatar

Geografisk sted: Als
Postnummer og by: 6400 Sønderborg
Mine VF´er går i et efterhånden ret tilplantet akvarie og som det ser ud, hygger de sig ganske gevaldigt - så jo, det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg vil faktisk gå så langt og sige at et akvarie med planter nok i sidste ende er et sundere miljø for fiskene frem for et akvarie med kun en smule bundlag, skyggen af en trærod og så ellers en projektør af et lys.

Hvor meget der så kræves af både det ene og det andet for at holde liv i planter i et discusakvarie, er jo så lidt op til hvilke planter der vælges.....men de vanskelige typer skal man nok styre udenom.
Vælg planter der er kategoriseret som lette - planter fra Tropica er påført sværhedsgraden på det lille skilt, der er stukket ned i potten - og så giver det jo nok sig selv, at planter der maks. tåler 20-22 grader, ikke egner sig i et diskusakvarie.

Diskussionen omkring co2 har levet i mange år og lever sikkert mange år endnu og uanset om man er for eller imod, så er co2 et kvælstof og det bliver nok svært at argumenterer imod, at det ikke skader i for store mængder.
Bruges co2 som et tilskud til planterne i en fornuftig mængde tror jeg ikke på, at det gør skade, men skruer man op for hanen og bruger det som PH sænker, så er jeg også overbevist om, at man er gået helt galt i byen og i større eller mindre omfang er i gang med at forgifte sine fisk.......

Men vi gør jo alle, som vi selv vil og det er vel også fair nok.

Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Boardindeks » Pasning og pleje » Discus generelt